کد خبر : 161521
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1400 - 11:33

یک هفته بارندگی کسری منابع زیرزمینی را جبران نمی‌کند

یک هفته بارندگی کسری منابع زیرزمینی را جبران نمی‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رییس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، ده‌ها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست. محمدعلی قنادزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مشکل

یک هفته بارندگی کسری منابع زیرزمینی را جبران نمی‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رییس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، ده‌ها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست.

محمدعلی قنادزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مشکل منابع آب زیرزمینی، اظهار کرد: درصدی از بارش‌های اخیر خراسان رضوی در هفته‌های گذشته موجب شد ذخایر سدها به حد قابل قبولی برسد که در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: این نعمت خدادادی در چرخه هیدرولوژی در کره‌زمین، سیکل خود را طی می‌کند، به طوری که از دریاها و اقیانوس‌ها تبخیر می‌شود، پس از تجمع به صورت ابر تبدیل به باران و برف می‌گردد، مجدد به صورت روان‌آب جاری می‌شود یا نفوذ می‌کند و مجدد به دریاها و اقیانوس‌ها می‌ریزد.

قنادزاده بیان کرد: بارش‌ها و روان‌آب‌ها در تغذیه منابع سطح و زیرسطحی کمک شایانی به منابع آب کشورمان می‌کنند که به طور میانگین ۶۷ درصد از داخل زمین و زیر سطح برداشت می‌شود اما برای تجدیدپذیری، منابع آب زیرزمینی تا حدود ۴۰ درصد قابل بازگشت است و بقیه به عنوان کسری مخزن محاسبه می‌گردد که در استان بیش از یک میلیارد مترمکعب کسری داریم.

رییس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه بارش‌های اخیر در حفظ رطوبت در خاک برای گیاهان و درختان موثر بوده، عنوان کرد: در شهر مشهد با گستردگی فراوان فضای سبز از دوره‌های آبیاری و استحصال آب از سدها و چاه‌های درون شهر کاسته شد. طبق تحقیقات محققین برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، ده‌ها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست.

وی خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌ریزی‌های استان با توجه به جلسات مدیریتی در سطح استانداری خراسان رضوی و با توجه ظرفیت بالای کشاورزی به صورت زراعتی و باغی در این زمینه است که از این روان‌آب‌ها حداکثر استفاده شود و با هماهنگی‌های صورت گرفته سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و اداره کل منابع طبیعی، ایجاد طرح‌های آبخیزداری و مرتع‌داری در دستور کار سال ۱۳۹۸ قرار گرفته است، تعامل مناسب ادارات استانی و همچنین دستورات مستقیم استاندار خراسان رضوی از سالی پرامید در راستای رونق تولید و خدمت نوید می‌دهد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح