کد خبر : 130007
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آذر 1400 - 2:56

«هیاهوی متن» در بازار کتاب

«هیاهوی متن» در بازار کتاب

کتابِ «هیاهوی متن» (نقد متون هنری معاصر در ایران) نوشته پرویز پرتوی و بنفشه انصاری منتشر شد. به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب آمده است: هر «اثر هنری» پس از پایان فرآیند خلق یک «متن هنری» به شمار می‌آید. هر «متن هنری» به تنهایی و در کنارِ متون هنری دیگر و همچنین در یک

«هیاهوی متن» در بازار کتاب

کتابِ «هیاهوی متن» (نقد متون هنری معاصر در ایران) نوشته پرویز پرتوی و بنفشه انصاری منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب آمده است: هر «اثر هنری» پس از پایان فرآیند خلق یک «متن هنری» به شمار می‌آید. هر «متن هنری» به تنهایی و در کنارِ متون هنری دیگر و همچنین در یک بستر فرهنگی قابل نقد و بررسی است. نقد متون هنری نه تنها مایه رشد و بالندگی سنّتِ هنری و ادبی در هر جامعه‌ای است، بلکه موجب تکامل جهان‌بینی مخاطبان خود نیز می‌شود؛ زیرا رابطه بین مخاطب و متون هنری رابطه‌ای تک‌سویه نیست، رابطه‌ای تبادلی است. از رهگذر تبادل و تعامل مخاطب و متون هنری است که معنا خلق و به یک واقعیت فرهنگی-تاریخی تبدیل می‌شود.

«هیاهوی متن» (نقد متون هنری معاصر در ایران) با هدفِ آموزش و فراهمسازی زمینه شکوفایی «نقد عملی» بر پایه رویکردهای علمی روزِ دنیا در عرصه هنر و ادبیات نگاشته شده است.

در این کتاب علاوه بر طرح رویکردهای شناخته‌شده همچون فرمالیسم، روانکاوانه، مارکسیستی، ساختارگرایانه، و فمینیستی، رویکرهای جدیدی همچون شالوده‌شکنانه، تاریخ‌گرایی نوین، اقتباس، بوم‌گرایانه و جهانی شدن به بحث گذاشته شده‌اند. همچنین در پایان کتاب ذیل عنوان «پایانی برای آغازی دیگر» در مورد مرگ پسامدرنیسم و ظهور جریان‌های جدید اندیشه در دنیا مثل دیجیمادرنیسم و آلترمادرنیسم سخن به میان آمده است.

نقدِ علمی بر اساس رویکردهای یادشده نقشی کلیدی در درک و دریافت ژرفِ متون هنری ایفا می‌کند، بنابراین کتاب حاضر می‌کوشد تا در گام نخست تعریفی دقیق و ساده از «نقد» ارائه دهد. در گام بعدی تلاش خود را بر بیانی نو و کاربردی از رویکردهای مختلف نقد هنری متمرکز می‌کند تا راه را برای استفاده عملی و گام به گام دوستداران نقد از این رویکردها هموار کند. به علاوه برای ملموس‌تر شدن هرچه بیشتر نظریه‌ها و رویکردها برای خوانندگان، نمونه متون هنری برگزیده‌شده برای نقد عملی از هر ژانر و شکل هنری همچون داستان، شعر، فیلم، تابلو نقاشی و نمایش، و تنها و تنها از آثار معاصرِ ایرانی انتخاب شده‌اند. آثار هنری نقدشده محدود به آثار شناخته‌شده همچون داستانِ «عروسک پشت پرده»، داستانِ «ماهی سیاه کوچولو» و فیلم «مارمولک» نبوده، بلکه آثاری از هنرمندان جوان را هم در بر می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح