کد خبر : 167099
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 - 11:35

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود

رییس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود
رییس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است .
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در همایشی که با عنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش‎های غدیر شهر قم برگزار شد، گفت: بنا بر احادیث ماه‎های رجب و شعبان از بهترین ماه‏های سال و دارای فرصت‎های ویژه‎ی معنوی و معرفتی، و در عین حال مقدمه ای برای حرکت اهل معنا و سلوک به سوی ماه رمضان و قله‎ی آن یعنی شب قدر است، بنا براین فرصت‎های باقیمانده از ماه شعبان و هدیه خداوند در این ماه یعنی مناجات شعبانیه باید توسط اهالی علم و تربیت غنیمت شمرده شود.
وی ادامه داد: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است، هرچند ادعا نمی‎کنیم که سند بی عیب و نقص است اما انتظار داریم تا برای رفع نواقص مورد بررسی علمی قرار گیرد و برای اجرایی شدن توسط نهادهای مربوطه مورد توجه قرارگیرد.
رییس حوزه‎های علمیه سراسر کشور بیان کرد: بیش از ۱۰نظریه در باب علوم انسانی اسلامی وجود دارد که یکی از این نظریه های کلان و مهم نظریه آیت الله جوادی آملی دراینباره است که نوعی تحلیل کلان‌تر از دین را دارا است، هم‎چنین نظریات دیگری نیز وجود دارند که علم دینی را علمی مبتنی بر هستی شناسی اسلامی می‎داند، بعلاوه‌ی تئوری هایی که علم دینی را به یک روش محدود نمی‎کنند، تئوری هایی که گزاره های حاصل از علوم تجربی را به حوزه معارف دینی عرضه می‎کنند، این‎ها نظریات اصلی در این حوزه هستند.
وی ادامه داد: این تئوری و نظریات مذکور همگی بهره‎ای از حقیقت دارند و اگر یکی را بپذیریم از دیگری بی‎نیاز نخواهیم بود، همه این تئوری‎ها قابل دفاع منطقی  و مکمل یکدیگر هستند، تنیجه عملی این مدعا این است که مطالعاتی که مبتنی براین نظریات اصلی در این باب انجام شده همگی بهره‎ای از حقیقت دارند، مجموعه کارهایی که در سال‎های اخیر در باب علم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه انجام شده مبتنی بر یکی از این نظریات بوده و علی رغم کاستی ها قابل دفاع است.
برخورد های تفریطی و افراطی در حوزه دانش
اعرافی عنوان کرد: در باب علم با برخورد های افراطی و تفریطی مواجه هستیم که هیچکدام مبتنی بر منطق علمی نیست، ما باید علم تجربی را قدر دانسته و از آن بهره ببریم اما در عین حال متوجه کاستی های آن در حوزه مبادی و مبانی باشیم، اگر علم بخواهد با یک تحقیق ما را به یک گزاره‎ی تجویزی برساند، محل احتیاط است، چرا که علم با آن ابزارهای محدود خود توان احاطه بر همه مسائل انسان و جهان را ندارد.
وی ادامه داد: بخش زیادی از احکام ما مبتنی بر مصالح و مفاسد است اما این مصالح و مفاسدخالص و مطلق نیستند و در بسیار از موارد ترجیح فاسد بر فاسد تر است که این ترجیح و عدم ترجیح را شارع مقدس یعنی خدادوند مشخص می‎کند، چرا که تعیین ازوم این ترجیح  نیازمند احاطه بر همه مسائل انسان و جهان است که علم تجربی از آن بی بهره است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فلت تی ئی
رشته آش
کاکتوسو
شکرو
رب فود
بیبی لازم
آی شیکر
کرم ارده
آجیل کار
تایپیستو
رب گوجه
آنلاین ناتس
لوتوس کود
آی روغن
گزدار

خرید رپورتاژ آگهی

شرکت زیمنس در تهران