کد خبر : 69713
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آبان 1400 - 23:09

طولانی شدن زمان دادرسی از اَبرچالش های دستگاه قضائی است

طولانی شدن زمان دادرسی از اَبرچالش های دستگاه قضائی است

ایسنا/کرمان رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از اَبَرچالش های مطرح شده در سند تحول قضایی موضوع طولانی شدن زمان دادرسی ها و رسیدگی هاست، گفت: دلیل آنکه دستگاه قضایی نمی تواند در حد انتظارات کشور و ملت با سرعت، صحت و استدلال به دعاوی مردم رسیدگی کند؛ به دلیل حجم بالای

طولانی شدن زمان دادرسی از اَبرچالش های دستگاه قضائی است

ایسنا/کرمان رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از اَبَرچالش های مطرح شده در سند تحول قضایی موضوع طولانی شدن زمان دادرسی ها و رسیدگی هاست، گفت: دلیل آنکه دستگاه قضایی نمی تواند در حد انتظارات کشور و ملت با سرعت، صحت و استدلال به دعاوی مردم رسیدگی کند؛ به دلیل حجم بالای دعاوی و مراجعات به دستگاه قضایی است.

“یدالله موحد” در مراسم طرح “هر مسجد یک حقوقدان” و در جمع مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان اظهار کرد: هنگام بروز هر گونه اختلاف و دعوا در بین مردم، اولین موردی که به ذهن ها می رسد مراجعه به دادگستری است اما باید تاکید کرد که این اقدام بهترین راه حل ممکن برای حل و فصل دعاوی نیست زیرا این روش پرهزینه، زمان بر و دارای پیچیدگی زیاد است و روش های موثرتری برای حل و فصل دعاوی وجود دارد.
وی گفت: یکی از آموزه های موکد دین مبین اسلام، آیات، روایات و سیره ائمه اطهار(علیهم السلام) یکی از بهترین روش ها برای  حل و فصل دعاوی و اختلافات از طریق صلح و سازش است .
موحد با تقدیر از اعضای فعال در طرح های هر مسجد یک حقوقدان و طرح مصلحین و حکمین قرآنی، تصریح کرد: اقدامات شما در راستای سند تحول قضایی انجام می شود.
وی تاکید کرد: یکی از مزایای توسعه طرح حکمین و مصلحین قرآنی، این است اگر چه رای دادگاه تکلیف دعوت را روشن ساخته  وپرونده را مختومه می کند ولی کینه و خصومت بین طرفین را از بین نمی برد و گاهی آن را تشدید می کند اما صلح و سازش ریشه اختلاف را سوزانده و محبت و برادری و مدارا را جایگزین آن می نماید.
رییس کل ادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در شهر کرمان ۷۰ مصلح و در استان کرمان ۵۳۴۰ مصلح و حَکَم قرآنی فعال هستند، گفت: مصلحین و حکمین قرآنی ظرفیت عظیمی هستند که برای حل مشکلات مردم اقدام کرده و زمینه ای را فراهم می کنند که همگان طعم عدالت اسلامی را بچشند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نظام قضایی کشور ما یادگار شهید مظلوم بهشتی است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب در چهارم اسفند ۱۳۵۸ فرمان امام راحل خطاب به شهید آیت الله بهشتی صادر و ماموریت بسیار مهمی برای تحقق قوه قضاییه در تراز انقلاب اسلامی و براساس اهداف متعالی نظام بر عهده ایشان گذاشته شد.
موحد عنوان کرد: در دوران آیت الله بهشتی تشکیلات نوین قضایی بر پایه مبانی دین اسلام تشکیل شد و قوانین جزایی مدون مبتنی بر مبانی دینی و احکام عالیه اسلامی در کشور تصویب شده و در این قوه اجرایی شد.
وی گفت: مبانی تبیین شده از سوی شهید بهشتی در قوه قضاییه دستاوردهای بسیار خوبی داشته است و در دو سال گذشته یکی از شاگردان مکتب شهید بهشتی بنا به تصمیم حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی سکاندار دستگاه قضایی شدند و این دوران، دوره مدیریت تحولی قوه قضاییه بود و سند تحول قضایی به عنوان یک سند افتخار آفرین مورد توجه قرار گرفت.
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از اَبَرچالش های مطرح شده در سند تحول قضایی موضوع طولانی شدن زمان دادرسی ها و رسیدگی ها است، گفت: دلیل آنکه دستگاه قضایی نمی تواند در حد انتظارات کشور و ملت با سرعت، صحت و استدلال به دعاوی مردم رسیدگی کند؛ به دلیل حجم بالای دعاوی و مراجعات به دستگاه قضایی است و راهکار مد نظر در سند تحول قضایی برای حل این مشکل بر اساس موازین دینی، استفاده از روش های جایگزین دادرسی های رسمی است.
انتهای پیام
منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح