کد خبر : 171395
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1400 - 18:40

رهبران دینی نقش مهمی در تقویت زیرساخت‌های وجودی انسان دارند

رهبران دینی نقش مهمی در تقویت زیرساخت‌های وجودی انسان دارند

حجت‌الاسلام تسخیری در کنفرانس بین‌المللی «نقش رهبران دینی در توسعه دستاوردهای پایدار جهان» تأکید کرد: رهبران دینی نقش مهمی در تقویت زیرساخت‌های وجودی انسان، آموزش و توصیه به آن و بالا بردن سطح ایمان دارند. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین کنفرانس از سلسله کنفرانس‌های موضوعی مرکز

رهبران دینی نقش مهمی در تقویت زیرساخت‌های وجودی انسان دارند

حجت‌الاسلام تسخیری در کنفرانس بین‌المللی «نقش رهبران دینی در توسعه دستاوردهای پایدار جهان» تأکید کرد: رهبران دینی نقش مهمی در تقویت زیرساخت‌های وجودی انسان، آموزش و توصیه به آن و بالا بردن سطح ایمان دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین کنفرانس از سلسله کنفرانس‌های موضوعی مرکز توسعه گفتگوی بین ادیان و بین تمدن‌های نظربایف با موضوع «نقش رهبران دینی در توسعه دستاوردهای پایدار جهان» با حضور نمایندگان نهادهای دولتی و انجمن‌های دینی قزاقستان، اعضای دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی، نمایندگانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، واتیکان، پاکستان، هند، کارشناسان و سخنرانانی برجسته از کلیسای ارتدکس روسیه، کلیسای انگلیکان ولز، جامعه یهودیان، جامعه هندوها، الازهر مصر و برخی سازمان‌های معتبر بین‌المللی در بستر فضای مجازی، برگزار شد.

مراد عزیلحانوف، معاون وزیر اطلاعات و توسعه اجتماعی قزاقستان ضمن معرفی سرسینبایف بولات سرگازی اولی به عنوان رییس جدید هیأت مدیره مرکز نظربایف در توسعه گفتگوی بین ادیان و بین تمدن‌ها گفت: تلاش‌های متحد و مثبت رهبران دینی، تعامل واقعی آنها با یکدیگر و حمایت در اقدامات سازنده شرط مهم صلح و هماهنگی است.

بولات سرسینبایف، رییس هیأت مدیره مرکز توسعه گفتگوی ادیان و تمدن‌های نظربایف اظهار کرد: امروز فرصتی برای تبادل نظر در مورد مشکلات مختلف مربوط به چشم انداز توسعه جهانی و ایجاد ساختاری برای همزیستی امن و هماهنگ تمدن‌های کره زمین وجود دارد.

وی افزود: چالش‌های زمان امروز مستلزم ایجاد الگوی جدید امنیت و توسعه است. این باید بر اساس اصول همکاری، احترام متقابل، تحمل و درک متقابل باشد و کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی، به عنوان یک بستر منحصر به فرد، خود را به عنوان مرجعی مؤثر برای پیشبرد گفتگو بین نمایندگان رهبران دینی تثبیت کرده است. اکنون مهم است که این آرمان‌ها و اصول در همه جا پذیرفته شود.

سخنرانان از کشورهای مختلف بر نقش جمهوری قزاقستان در ترویج گفتگوی بین دینی و بین فرهنگی در جهان در چارچوب کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی تأکید کردند.

خالد عکاشه، رییس دفتر اسلام شورای پاپی گفتگوی ادیان و حجت‌الاسلام محمد مهدی تسخیری، رییس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر این نکته اتفاق نظر داشتند که واقعیت‌های جهان مدرن که در مسیر جهانی سازی قرار دارد، به سخنان و اقدامات نه تنها رهبران دینی، بلکه سران کشورها نیز نیاز دارد.

حجت‌الاسلام تسخیری اظهار کرد: امروز ما نیز در ایران، چهل‌ودومین سالگرد تأسیس جمهوری اسلامی را جشن می‌گیریم، علی رغم جنگ‌هایی که علیه ما به راه انداختند، ترورها، جنگ، تروریسم و اقتصادی به زندگی ادامه می‌دهیم. جنگی که حتی شامل غذا و داروی مردم ما شد، اما به یاری خدا و برکت پایداری مردم ایران و رهبری فرزانه امام خامنه‌ای(مدظله العالی) همکاری با همه مردم آزاد را در پیش گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: ما باید از کاربرد مبهم مفهوم توسعه دور شده و اهداف خود را به روشی روشن و بدون ابهام بیان کنیم. ما به دنبال توسعه جامع اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اخلاقی و توسعه هستیم.

حجت‌الاسلام تسخیری تأکید کرد: اگر در نظر بگیریم که مفهوم توسعه به معنای تغییر و تحول فرد، گروه و جامعه در دستیابی به اهداف متعالی برای جامعه زنده است، می‌توانیم بگوییم انگیزه‌ها، ریشه‌ها و عوامل آن را در ایجاد جامعه‌ای بر اساس مبانی و ارزش‌های والای انسانی که نمی‌تواند محدود به زمان و مکان خاصی باشد، باید جست و این مفهوم سازگار با همه فرهنگ‌ها، اقوام و ملیت‌های مختلف با توجه به توانایی‌ها، تلاش و توان هر قوم و ملتی خواهد بود.

وی همچنین، افزود: نقش رهبران دینی در زمینه تقویت زیرساخت‌های وجود خود انسان، آموزش و توصیه به آن، بالا بردن سطح ایمان خود برای دستیابی به اهداف انسانی در چارچوب مسیر یکپارچگی و تکامل بشری قرار می‌گیرند.

رییس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنانش، برخی از ویژگی‌های اصلی توسعه واقعی و پایدار آرمانی را مطرح کرد.

تحکیم و توسعه گفتگوهای بین مذهبی در جهان

در ادامه بحث و بررسی موضوعات اصلی، متخصصان به اهمیت ابتکارات بین‌المللی کشورها در توسعه گفتگوی بین ادیان جهانی و سنتی اشاره کردند.

مجید عبدالعزیز الترکی، رییس مرکز روسی ـ عربی تحقیق و اطلاع رسانی عربستان و جو بیلی ولز، نماینده کلیسای انگلیکان از شرکت کنندگان خواستند تا از هر طریق ممکن به تلاش‌های فعالتر جامعه جهانی برای دستیابی به ثبات طولانی مدت و جلوگیری از حوادث خشونت آمیز ناشی از نفرت و عدم تحمل کمک کنند.

سخنرانان تأکید کردند: علی رغم پیامدهای همه گیری، کشورها باید در تقویت روابط بین ادیان کمک کرده و سهم اساسی و عملی خود را در ارتقای ارزش‌های معنوی ایفا کنند.

همچنین، رودراکشا ساکریکار، نماینده سازمان هندو «سومایا ویدیاویحار» گفت: تحکیم و توسعه بیشتر گفتگوهای بین مذهبی در جهان، رسالت اصلی رهبران دینی است.

در پایان، شرکت کنندگان در مورد همکاری مؤثر در تقویت گفتگوی بین ادیان، ارائه توصیه‌های کاربردی مناسب در چارچوب بستر «گفتگوهای صلح‌آمیز» به توافق رسیدند.

گفتنی است؛ ایده برگزاری کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی نخستین بار از سوی نور سلطان نظر بایف، رییس جمهور قزاقستان مطرح شد تا این امر بتواند همکاری‌های دوجانبه در غلبه بر چالش‌های عصر حاضر مانند خشونت، افراط گرایی و تروریسم را تقویت کند این کنگره هر سه سال یکبار در کاخ صلح شهر آستانه، پایتخت جمهوری قزاقستان برگزار می‌شود. شهر آستانه به این دلیل برای محل برگزاری کنگره انتخاب شده که مرکز جغرافیایی قاره‌های آسیا و اروپا و نیز محل تلاقی سه دین جهانی اسلام، مسیحیت و بودیسم است.

اولین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در تاریخ ۲۳ و ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۳ میلادی به ابتکار دفتر همکاری‌های ادیان در شهر آستانه، پایتخت جمهوری قزاقستان با سخنرانی افتتاحیه رئیس جمهور «نور سلطان نظربایف» برگزار شد.  هجدهمین نشست دبیرخانه رهبران ادیان جهانی و سنتی قزاقستان در شهریور ماه طی دو روز برگزار شد. بخش اول روز سه‌شنبه ۲۶ و ۲۷شهریور ماه ۹۸ برابر با ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ انجام پذیرفت. و از آن زمان تا کنون بدلیل شیوع بیماری کرونا جلسات این دبیرخانه به شکل کنفرانس های برخط انجام می­پذیرد.

بدلیل اهمیت این کنگره، مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت ایران در آستانا، از بدو تشکیل این کنگره در تمامی اجلاس‌های آن حضور فعال داشته و نقش مهمی را ایفا کرده است.

منبع:ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح