کد خبر : 22509
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 14:56

ذکر مصیبت واقعه عاشورا و مدح پیامبر(ص) با هنر فراموش شده پرده خوانی در شهرستان هریس

ذکر مصیبت واقعه عاشورا و مدح پیامبر(ص) با هنر فراموش شده پرده خوانی در شهرستان هریس

 پرده خوانی هنری از هنرهای نمایشی عامه است که به نقل واقعه‌های مذهبی، به ویژه واقعه عاشورا از روی تصاویر نقاشی شده روی پرده اختصاص دارد و از جمله هنرهای معرکه گیری و ترکیبی فراموش یافته در سال های اخیر است که از فنون قصه گویی و نقالی بوده و شمایل گردانی، پرده داری و

ذکر مصیبت واقعه عاشورا و مدح پیامبر(ص) با هنر فراموش شده پرده خوانی در شهرستان هریس

 پرده خوانی هنری از هنرهای نمایشی عامه است که به نقل واقعه‌های مذهبی، به ویژه واقعه عاشورا از روی تصاویر نقاشی شده روی پرده اختصاص دارد و از جمله هنرهای معرکه گیری و ترکیبی فراموش یافته در سال های اخیر است که از فنون قصه گویی و نقالی بوده و شمایل گردانی، پرده داری و پرده گردانی نیز می‌‎گویند.

پرده خوانی هنری از هنرهای نمایشی عامه که به نقل واقعه‌های مذهبی، به ویژه واقعه عاشورا از روی تصاویر نقاشی شده روی پرده اختصاص دارد و از جمله هنرهای معرکه گیری و ترکیبی فراموش یافته در سال های اخیر است که از فنون قصه گویی و نقالی بوده و شمایل گردانی، پرده داری و پرده گردانی نیز می‌‎گویند.

در پرده خوانی نقالی، “پرده خوان” با بیانی رسا و آهنگین داستان واقعه‌های مجالس پرده را به صورت پیش واقعه، مناجات، غزل، معارفه، منقبت، قصه و دعا به همراه آیات قرآنی، خطبه خوانی، حدیث و روایت، ذکر و گریز، وعده و وعید، تشبث و تضرع و در نهایت تزکیه جزء بخش‌های پیرامونی پرده خوانی را با سلسله مرتبط، منظم حالات و موقعیت‌ها شکل تشریح می کند.

میرزا علی شفائی (میرزا اصلان) در سال ۱۳۲۷ روستای خشکناب شهرستان هریس متولد شد و هم اکنون از هنرمندان معروف ایرانی در زمینه پرده‌ خوانی و نقاشی پرده می باشد.

میرزا علی در مکتب علوم دینی تحصیل کرده و از وقایع تاریخی و دینی آگاهی کامل دارد و در اجرای نمایش به واسطه دانش فنی به بیان و روایت متکی بوده و در اجرای شیوه آوازی پرده خوانان از سنت‌های قدیم پیروی می‌کند.

پرده‌ای که میرزا علی در حال حاضر با آن پرده خوانی می‌کند، ۱۳ متر طول و ۲ متر ارتفاع دارد و در آن ۳۳ مجلس و صدها صورت با موقعیت‌های گوناگونی ترسیم و نقاشی شده است.

سبک و نوع نقاشی وی به ادوار قبل از پیدایش شیوه‌های معاصر بازمی‌گردد، که با محمد مدبر و قوللر آقاسی شناخته می‌شود. صورت‌ها هم چون نقاشی‌های پرده بیانگر ویژگی‌های کلی‌اند که صف اولیاء و اشقیاء را مشخص می‌کنند. اولیاء از چهره‌های زیبا و موقر، متین و مؤمنانه برخوردارند و اشقیاء ددمنش، برافروخته و نازیبا هستند.

گفتنی است: میرزا علی شفائی از سن ۱۸ سالگی در روستای خشکناب پرده خوانی را شروع و هم اکنون با گذشت بیش از نیم قرن پرده خوانی و تبلیغ دین یکی از اساتید برجسته هنر پرده خوانی و پرده خوانی نقالی در ایران می باشد که نیازمند توجه و مساعدت مسئولان را می طلبد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح