کد خبر : 85527
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آبان 1400 - 22:06

در دوران کرونا حوزه پژوهش به اندازه آموزش آسیب ندید

در دوران کرونا حوزه پژوهش به اندازه آموزش آسیب ندید

ایسنا/اصفهان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه به طور کلی حوزه پژوهش دانشگاه در دوران کرونا آسیب جدی ندید، گفت: در پی شیوع ویروس کرونا، بخش آموزش بیشتر از دیگر بخش ها دچار آسیب شد و فضای آموزشی به طور کلی دستخوش تغییر شد، اما در حوزه پژوهش به این شدت نبوده است.

در دوران کرونا حوزه پژوهش به اندازه آموزش آسیب ندید

ایسنا/اصفهان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه به طور کلی حوزه پژوهش دانشگاه در دوران کرونا آسیب جدی ندید، گفت: در پی شیوع ویروس کرونا، بخش آموزش بیشتر از دیگر بخش ها دچار آسیب شد و فضای آموزشی به طور کلی دستخوش تغییر شد، اما در حوزه پژوهش به این شدت نبوده است.

رسول رکنی زاده، امروز (یکشنبه- ۲۰ تیرماه) در نشست خبری در دانشگاه اصفهان، به نقش محوری پژوهش دانشگاهی در دوران حاضر تاکید و اظهار کرد: دلیل ضرورت توجه بیشتر به پژوهش های محوری دانشگاه ها، پیچیدگی عصر حاضر است. جهان پیچیده نیاز به اندیشه پیچیده و همه جانبه دارد و از این‌رو در دوران کنونی، ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت و جامعه ضرورت می یابد.

وی با اشاره به شعار اصلی دانشگاه اصفهان که اثربخشی در جامعه انتخاب شده است، افزود: در طول هشت سال گذشته در این راستا گام های بزرگی برداشته شده است.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان، سرمایه گذاری در حوزه پژوهش در دستور کار قرار گرفت و اثربخشی بالاتر به عنوان بهره این سرمایه گذاری مدنظر قرار داده شد.

رکنی‌زاده با بیان اینکه سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف انجام شده تا میزان اثرگذاری پژوهش ها بیشتر شود، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین فعالیت به منظور بهبود اثرگذاری پژوهش ها و توسعه کمی و کیفی، ایجاد ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان است و در سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: سعی کردیم پژوهش را از یک ساختار هزینه ای خارج کنیم و انتظار داریم سرمایه گذاری بهره وری داشته باشیم تا در رشد و تعالی عقلانیت در جامعه موثر باشد.

رکنی زاده اظهار امیدواری کرد با تداوم این سرمایه گذاری ها و مطالبات مناسب در این زمینه در همه بخش ها اثرگذاری بیشتر پژوهش ها دیده شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تاثیر کرونا بر حوزه پژوهش و راهکار رهایی از چالش پیش آمده، گفت: بحران کرونا، علاوه بر محدودیت، فرصت‌هایی نیز به همراه داشت.

رکنی زاده توضیح داد: بخش آموزش دانشگاه بیش از دیگر بخش ها دچار آسیب شد و فضای آموزشی به طور کلی دستخوش تغییر شد، اما در بخش پژوهش تمام تلاش خود را کردیم از تهدید به وجود آمده در جهت تبدیل به فرصت استفاده شود و در این زمینه فعالیت شرکت های مرکز رشد دانشگاه در تولید محصولات مرتبط با کرونا نمود پیدا کرد.

وی چالش اصلی کرونا در حوزه پژوهش را محدودیت برای حضور در صحنه بین الملل و حضور در کنفرانس های علمی در دیگر کشورها اعلام کرد و گفت: حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز دچار اختلال شد، اما در دانشگاه سعی کردیم تا حد امکان این چالش ها را برطرف کنیم. به طور کلی حوزه پژهش به اندازه حوزه آموزش دستخوش تغییر نشد.

رکنی زاده تقلب و سرقت علمی را امری نکوهیده در پژوهش دانست و گفت: صیانت از اخلاق پژوهش در کشور در مصوبات مجلس نیز لحاظ شده و این موضوع در دانشگاه های دولتی تاحد بسیار کمی رخ می دهد. سرقت علمی و موجب ریختن آبروی علمی کشور است.

محمدفرزان صباحی- مدیر امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان نیز در خصوص اقدامات انجام شده در طول هشت سال گذشته در حوزه پژوهش دانشگاه، اظهار کرد: بهبود کمی مقالات در تولیدات علمی دانشگاه رخ داده است و تولید مقالات در مجلات بین المللی با رشد ۵۶ درصد همراه شده است.

وی افزود: اعتبار پژوهشی با رشد حدود ۳۲۰ درصد و ثبت اختراع با رشد ۲۰۰ درصدی در طول هشت سال گذشته همراه شده است. البته در بخش هایی نیز رشد منفی وجود داشته که البته به معنی عقب گرد نیست، برای مثال چاپ مقالات در مجلات فارسی با تعداد کمتری انجام شده که به جای آن افزایش چاپ مقالات در مجلات بین الملل انجام شده است.

مدیر امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان به بهبود کیفی در حوزه پژوهش اشاره و اظهار کرد: در طول هشت سال گذشته تعداد پژوهشگران برتر در عرصه ملی و بین الملل افزایش داشته است.

صباحی افزود: تعداد دانشمندان آی اس آی دانشگاه اصفهان از یک نفر در سال ۹۱ به هشت نفر در سال ۹۹ رسیده است و در سال های اخیر تعدادی از اساتید دانشگاه اصفهان در میان پژوهشگران سرآمد علمی کشور انتخاب شده اند.

وی همچنین به بهبود ساز و کارهای اداری در طول هشت سال گذشته اشاره و تاکید کرد: ارتقای سامانه های نرم افزاری، برگزاری دوره های پسادکتری، طرح های ماموریت گرا و دستیار پژوهشی از جمله این موارد است.

به گفته صباحی، تعداد ماموریت های پژوهشی و شرکت در کنفرانس های بین المللی تحت تاثیر کرونا کمی دستحوش تغییر شده است.

مدیر امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: تعداد ۷۲۳ پایان نامه تحصیلات تکمیلی ارشد و ۳۸۴ پایان نامه تحصیلات تکمیلی دکتری در سال ۹۹ چاپ شده است. دانشگاه اصفهان تعداد ۵۲ پژوهشگر پسادکتری در سال گذشته داشته و تعداد اختراعات داخلی، خارجی و ثبت ژن دانشگاه ۲۰۲ اختراع است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح