کد خبر : 72182
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 آبان 1400 - 12:15

خطرات و مشکلاتی که معیشت ۵ میلیون نفر فعال بخش پسته را تهدید می کند

خطرات و مشکلاتی که معیشت ۵ میلیون نفر فعال بخش پسته را تهدید می کند

ایسنا/کرمان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: وقتی از پسته صحبت می کنیم درباره اشتغال حدود ۵ میلیون نفر در کشور و حداقل ۲۰۰ هزار نفر در کرمان و یک و نیم میلیارد دلار گردش مالی این محصول بحث می کنیم و این در حالی است که فعالان این بخش به ویژه

خطرات و مشکلاتی که معیشت ۵ میلیون نفر فعال بخش پسته را تهدید می کند

ایسنا/کرمان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: وقتی از پسته صحبت می کنیم درباره اشتغال حدود ۵ میلیون نفر در کشور و حداقل ۲۰۰ هزار نفر در کرمان و یک و نیم میلیارد دلار گردش مالی این محصول بحث می کنیم و این در حالی است که فعالان این بخش به ویژه صادرکنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

“سیدمهدی طبیب زاده” صبح امروز ۱۳ آبان ماه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مشکلات پسته اظهار کرد: بخش پسته متشکل از صادرکنندگان بزرگ، تولیدکننده، کشاورزی و صنایع پسته است که همه ای موارد زنجیره صنعت بزرگ کشور را شامل می شود.

وی افزود: وقتی از پسته صحبت می کنیم درباره اشتغال حدود ۵ میلیون نفر در کشور و حداقل ۲۰۰ هزار نفر در کرمان و یک و نیم میلیارد دلار گردش مالی این محصول بحث می کنیم و این در حالی است که فعالان این بخش به ویژه صادرکنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

طبیب زاده تصریح کرد: رقابت امر طبیعی و لازمه حضور در بازارهای بین المللی است و با کالای رقابتی قطعا در بازار حضور داریم اما در پسته موضوع خاص است و دشمن ما رقیب ماست.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: تولید رو به افزایش پسته آمریکا در حد ۵۰۰ هزار تن در سال جاری در مقابل ۱۵۰ هزار تن تولید ما و تلاش برای افزایش بهره وری  و عملکرد در هکتار و کاهش قیمت برای گرفتن بازار، همه مبارزاتی است که علیه پسته ایران انجام می شود ضمن اینکه در داخل هم با تحریم های زیادی رو به رو هستیم و صادرکنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه اند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم رفع تعهد ارزی صورت بگیرد، تصریح کرد: فرصت محدودی داریم که پسته را به بازارهای جهانی برسانیم. و این هشدار است که صادرات مهرماه نسبت به سال گذشته و قبل تر از آن افت پیدا کرده است.

طبیب زاده بیان کرد: به شدت با کاهش سطح زیرکشت و عملکرد تولید پسته در هکتار مواجه هستیم که در مقابل رقیب ما اصلا قابل رقابت نیست و اگر فکر اساسی نشود این معیشتی که با این وسعت در کشور شکل گرفته، رو به نابودی است و می طلبد ستاد و گروه ویژه ای شکل گیرد و تلاش شود که این حوزه نجات یابد.

وی اظهار کرد: راهی که می رویم و روز به روز بر مشکلات داخلی و خارجی اضافه می شود، خطر است و خطر جدی دیگر اینکه همه ساله ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات و تولید پسته کشور مربوط به کرمان بوده و امسال اولین سالی است که این میزان کمتر شده است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح