کد خبر : 53258
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 - 22:18

بیانیه سفارت الجزایر به مناسبت کشتار ۱۷ اکتبر الجزایری ها به دست پلیس فرانسه

بیانیه سفارت الجزایر به مناسبت کشتار ۱۷ اکتبر الجزایری ها به دست پلیس فرانسه

الجزایر هر ساله یاد و خاطره کشتار هفدهم اکتبر ۱۹۶۱ را گرامی می دارد. روزی که یادآور رفتار کشور استعمارگر فرانسه در سرکوب معترضان الجزایری و انداختن آنها به داخل رود سن در پاریس است.  سفارت الجزایر در ایران در گرامی داشت ۱۷ اکتبر در بیانیه ای می افزاید: در این روز بیش از ۵۰

بیانیه سفارت الجزایر به مناسبت کشتار ۱۷ اکتبر الجزایری ها به دست پلیس فرانسه

الجزایر هر ساله یاد و خاطره کشتار هفدهم اکتبر ۱۹۶۱ را گرامی می دارد. روزی که یادآور رفتار کشور استعمارگر فرانسه در سرکوب معترضان الجزایری و انداختن آنها به داخل رود سن در پاریس است.

 سفارت الجزایر در ایران در گرامی داشت ۱۷ اکتبر در بیانیه ای می افزاید: در این روز بیش از ۵۰ هزار شهروند الجزایری در شهر پاریس و اطراف آن، طی فراخوان اتحادیه حزب جبهه آزاد ملی در فرانسه از خانه ­ها بیرون آمدند تا اعتراض خود را به قانون منع آمد و شد که نیروهای امنیتی فرانسه صرفاً در مورد الجزایری ­ها اعمال می­ کردند، اعلام نمایند. و نیز برای مطالبه استقلال کشورشان که حدود ۷ سال بود از مبارزه مسلحانه برای بدست آوردن آن می­ گذشت.

پلیس فرانسه به فرمان موریس بابون، رئیس پلیس آن زمان، ورودی­ ایستگاه­ های مترو و خصوصاً میدان اپرا را بستند، زیرا قرار بود که معترضان در آنجا جمع شده و راهپیمایی اعتراضی خود را در امتداد خیابان­ های پاریس ادامه دهند. سرکوب و خشونتی که پلیس فرانسه در آن روز به­ کار گرفت، صدها کشته برجای گذاشت، و علیرغم اینکه سازمان امنیت به کشته شدن تنها دو نفر اذعان نمود، اما تاریخ­نگاران و ناظران این فجایع، تأکید می ­کنند که رفتار وحشیانه پلیس فرانسه بیش از ۳۰۰ کشته، و بیش از ۱۰۰۰ زخمی برجای گذاشت و به زندانی شدن نزدیک به ۱۴ هزار الجزایری انجامید.

سالها کشور فرانسه کشتار ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ را به­ طور رسمی انکار می­ نمود، تا اینکه رئیس جمهور سابق فرانسه، فرانسوا اولاند طی یک سخنرانی در دسامبر ۲۰۱۲ در الجزایر، بدون هیچ عذرخواهی به این واقعه اعتراف نموده و گفت: “فرانسه با هشیاری تمام به تراژدی سرکوب خونین شهروندان الجزایری که برای مطالبه استقلال خود تظاهرات می ­کردند، اعتراف می ­کند”. و این نخستین اقرار رسمی فرانسه به این قتل­ عام بود.

همچنین، رئیس جمهوری کنونی فرانسه، امانوئل مکرون، در سال ۲۰۱۸ اعتراف کرد که آنچه در جریان تظاهرات ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ در مورد شهروندان الجزایری اتفاق افتاد، یک “سرکوب شدید” به ­شمار می­ رود. وی همچنین، ضمن تأکید بر لزوم مواجهه فرانسه با گذشته استعماری خود بعنوان یک شرط برای بهبود روابطش، در صفحه توئیتر خود نوشت: “جمهوری فرانسه می­ بایست با گذشته نزدیک خود که همچنان در حال سوختن است، مواجه شود”. به تعبیر وی، این مسأله “شرط اساسی برای داشتن آینده­ای مسالمت­ آمیز با الجزایر و شهروندان الجزایری­ الأصل” است.

مورخان فرانسوی نیز راجع به این قتل ­عام سخن گفته­ اند. برجسته­ ترین ایشان، “جان لوک اینودی” است که در یادداشتی که در تاریخ ۲۰ می ۱۹۹۸ در روزنامه لوموند منتشر کرد، می­ نویسد که در اکتبر ۱۹۶۱ ” در شهر پاریس قتل ­عامی رخ داد که نیروهای پلیس فرانسه به دستور موریس بابون مرتکب آن شدند”.

خود فرانسوی ­ها نیز برای جاودان نمودن قتل­ عام ۱۷ اکتبر، یک تابلوی بزرگ روی پلی در مونت سنت میشل نصب نمودند، که بر روی آن نوشته شده بود: “در روز ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ نیروی پلیس، شهروندان الجزایری را از اینجا به درون رود سن پرت می­ کرد”، اما این تابلو از آنجا برداشته و پیش از نصب دوباره آن تخریب شد. در کنار این موارد، می­ توان به تأسیس “انجمن مبارزه با فراموشی ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱” اشاره نمود.

برای پاسداشت حافظه تاریخی، “انجمن مبارزه با فراموشی ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱” تأسیس شد تا برای نسل جدید الجزایر یادآور مبارزه پدرانشان علیه استعمار فرانسه باشد، و برای فرانسوی ­ها نیز یادآور جنایاتی باشد که در حق مردم الجزایر مرتکب شدند، و برای اینکه بدانند گرد زمان جنایات بشری را نمی­ پوشاند.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح