کد خبر : 168477
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آذر 1400 - 11:01

اگر تحقیقات پایه به تحقیقات کاربردی منتهی نشوند، ارزشی ندارند

اگر تحقیقات پایه به تحقیقات کاربردی منتهی نشوند، ارزشی ندارند

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد که اگر تحقیقات پایه به تحقیقات کاربردی منتهی نشود ارزشی نخواهد داشت، چرا که تحقیقات پایه و کاربردی متمم و مکمل یکدیگر هستند. دکتر محمد مؤذنی سه‌شنبه ۲۳ آذر در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده فارس که به میزبانی دانشگاه شیراز و به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد، بیان کرد: پژوهش

اگر تحقیقات پایه به تحقیقات کاربردی منتهی نشوند، ارزشی ندارند

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد که اگر تحقیقات پایه به تحقیقات کاربردی منتهی نشود ارزشی نخواهد داشت، چرا که تحقیقات پایه و کاربردی متمم و مکمل یکدیگر هستند.

دکتر محمد مؤذنی سه‌شنبه ۲۳ آذر در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده فارس که به میزبانی دانشگاه شیراز و به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد، بیان کرد: پژوهش یک امر مبارک است که مقدمه رسیدن به آگاهی و دانش است.

او افزود: اگر پژوهش را به ساختمان تشبیه کنیم؛ یک بخش آن فونداسیون و بخش دیگر آن بنا و ساختمان است و اگر تحقیقات کاربردی را خود ساختمان در نظر بگیریم، تحقیقات پایه از فونداسیون تشکیل خواهد شد که هر دو اهمیت خاص خود را دارند.

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: همانگونه که ایجاد یک ساختمان بدون فنداسیون امکان پذیر نیست، انجام تحقیقات کاربردی هم بدون تحقیقات بنیادی و پایه اثر بخش نخواهد بود و ارزشی هم ندارد.

موذنی اضافه کرد: هر ساله با فرارسیدن هفته پژوهش این سوال مطرح می‌شود که پژوهش در کشور چه مشکلی را رفع می‌کند ؟ و یا مراکز تحقیقاتی چه نقشی در حل مسائل جامعه از طریق حوزه پژوهش دارند ؟ و در اینجاست که باید به تحقیقات کاربردی توجه بیشتر داشته باشیم چرا که از یکسو جامعه‌ای داریم که با مسائل بی شماری مواجه است و حل این مشکلات نیاز به راهکار دارد و از سوی دیگر ما منکر این مسئله نیستیم که باید تحقیقات کاربردی انجام شود اما در هفته پژوهش باید این موضوع بررسی شود که چرا تحقیقات ما کاربردی نیست یا بخشی از آنها قابل کاربردی نیست؟

او با اشاره به اینکه هفته پژوهش فرصتی است که باید در خصوص این موضوعات تفکر عمیقی داشته باشیم، گفت: این موضوع دلایلی دارد که اولین دلیل آن، عدم آشنایی محققین با مسائل و مشکلات جامعه است. البته این موضوع مطلق نیست و شاید دلیل آن این است که محققین در جامعه حضور کمرنگ تری دارند.

رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: دلیل دوم نداشتن دغدغه حل مشکلات است که ابعاد مختلفی دارد و باید بررسی شود. دلیل سوم به ناتوانی محققین از حل مسائل برمی‌گردد.

مؤذنی به دلیل چهارم اشاره کرد و گفت: یک مکانیسم دقیق برای قدردانی درست از پژوهش‌های کاربردی نداریم و در حوزه علم و فناوری با یک پارادوکس مواجه هستیم  که از یکسو ملاک‌های ارزشیابی به فعالیت‌های پژوهشی ملاک‌های علم سنجی است که در همه دنیا مرسوم است اما برخی از این ملاک‌ها متناسب با نیازهای مختلف تعریف نشده است.

او اضافه کرد: ما از دانشگاه این انتظار را داریم تا در راستای رفع مشکلات اقدام کنند اما یک تناقض وجود دارد که در کنار معیارهایی که برای علم سنجی داریم باید یک مکانیسم دقیق تر برای یک ارزش گذاری فعالیت‌های پژوهشی داشته باشیم که منجر به حل مشکلات جامعه شود.

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: در این دانشگاه بر روی این موضوع در حال مطالعه هستیم و پیشنهاد آن را به وزارت علوم داده‌ایم و اگر این مهم محقق شود، یک کار ابتکاری است که در کشور نمونه‌ای برای آن نداریم و علاوه بر آن، ارزش و اعتبار علمی هم دارد و بومی است.

مؤذنی همچنین ابراز امیدواری کرد که هفته پژوهش سال‌های آینده در شرایطی برگزار شود که نقش دانشگاه‌ها در حل مسائل و مشکلات جامعه پررنگ تر شده باشد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح