کد خبر : 209139
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 10:48

انواع سد بتنی، کاربرد و افزودنی روان کننده بتن آنها

انواع سد بتنی، کاربرد و افزودنی روان کننده بتن آنها

پروژه‌های عمرانی نظیر سد به‌عنوان مهم‌ترین پروژه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی برای آن‌ها صورت می‌گیرد. این سازه، به‌عنوان یک پروژه بزرگ که معمولاً روی رودخانه احداث می‌شود در نوع بتنی محبوبیت بسیار زیادی دارد. قدرت این ساز‌ه‌ها توانایی ذخیره آب را برطرف می‌سازد. چه بسا اینکه این قدرت نگهداری آب به کیفیت اجرای پروژه

پروژه‌های عمرانی نظیر سد به‌عنوان مهم‌ترین پروژه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی برای آن‌ها صورت می‌گیرد. این سازه، به‌عنوان یک پروژه بزرگ که معمولاً روی رودخانه احداث می‌شود در نوع بتنی محبوبیت بسیار زیادی دارد. قدرت این ساز‌ه‌ها توانایی ذخیره آب را برطرف می‌سازد. چه بسا اینکه این قدرت نگهداری آب به کیفیت اجرای پروژه بستگی دارد. سد بتنی یک نوع سازه قوسی است که در مقیاس‌های بزرگ و با بتن غیر مسلح ساخته می‌شود. اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع سد و حتی چگونگی خرید افزودنی های شیمیایی ساختمانی با ما همراه شوید.

افزودنی بتن

انواع سدهای بتنی

سد به‌عنوان یک سازه مستحکم و یک نوع پروژه عمرانی بر اساس مشخصات مختلف تقسیم بندی می‌شود. از نظر نوع مصالح مورد استفاده برای ساخت، شکل ساختمانی، هدف اجرا، نوع سرریز و غیره این سازه‌ها را طبقه‌بندی کرده‌اند.

سدهای بتنی یکی از پرکاربردترین سازه‌های بتنی در جهان هستند. هم اکنون جنس بیشتر سدهای بزرگ جهان از بتن است. حال پروژه‌های بتنی که با هدف ذخیره آب و تامین آب شرب، کشاورزی و حتی آب مورد نیاز صنایع طراحی شده، دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از انواع این سازه‌ها نیز با مصالح ساخت خاصی ساخته می‌شوند.

بدون شک برای بهبود و تقویت عملکرد بتن نیاز به روان کننده بتن مخصوصی است. با توجه به این‌که قیمت روان کننده بتن مقرون‌به‌صرفه است پس بدون شک تقویت بتن با یک روان کننده بتن بسیار ارزشمند خواهد بود. البته برای تقویت بتن از انواع و اقسام افزودنی های بتن با ویژگی‌های مختلف استفاده می‌شود. هر یک از این مواد، بتن را در برابر شرایط احتمالی مقاوم می‌سازد.

سد بتنی پشت بنددار

از محبوب‌ترین انواع سد بتنی می‌توان به سازه‌های بتنی پشت بنددار اشاره کرد. برخلاف نوع پروژه بتنی وزنی این نوع سدها ارتفاع بلندی دارند. ارتفاع بالای این پروژه باعث می‌شود تا خمش کمتری در بتن به وجود بیاید. این سازه‌ها مشابه دیوارهای بلندی هستند که توسط تیرچه‌هایی از جنس بتن پشت آن‌ها محکم نگه داشته می‌شود.

این تیرچه‌ها به‌منظور حفظ دیواره اصلی طراحی می‌شوند تا پروژه فرو نریزد. طراحی این سازه بیشتر مشابه با مدل‌ پروژه‌های وزنی است. با این تفاوت که برای کاهش وزن آن در برخی از نقاط از بدنه، تنش کمتری ایجاد می‌شود. حال برای کاهش تنش نیز بتن را از داخل دیواره‌ها حذف و آن را به‌صورت توخالی اجرا می‌کنند.

به‌طورکلی وزن این نوع پروژه‌ بسیار سبک است. حال مصرف کم بتن در این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد. فاصله پی در این پروژه بر اساس مقاومت زمین در نقاط مناسبی اجرا می‌شود. در نتیجه امکان نشست غیر یکنواخت زمین نیز با این مسئله برطرف خواهد شد. برای اجرای این نوع طرح بتنی نیز باید از افزودنی‌های مناسبی استفاده کرد. مواد افزودنی بتن پروژه‌های بتنی پشت بنددار بستگی به شرایط خاک و حتی آب منطقه دارد.

سدهای بتنی وزنی

یکی از انواع پروژه‌های بتنی مدل سد بتنی وزنی است. این سدها با ابعاد کوتاهی طراحی می‌شوند و معمولاً ارتفاع آنها بین ۱۵ تا ۲۰ متر خواهد بود. در این پروژه‌ها به سبب وزن بالایی که دارند، پایداری آن‌ها بیشتر است. طرح‌های وزنی را بیشتر در دره‌های عریض می‌سازند چرا که در برابر تغییر درجه حرارت واکنشی نشان نمی‌دهند.

معمولا برای احداث این نوع سدها به قسمت پی بیشتر توجه می‌شود و معمولاً استحکام قسمت پی بیشتر خواهد بود. معمولا برای دره‌هایی این پروژه‌ها اجرا می‌شوند که نسبت عرض دره به عمق آن ۳ تا ۶ باشد. مقاوم بودن بستر و انتخاب یک بستر سنگی برای اجرای این سازه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

چه بسا این‌که ابعاد مقطع نیز کم است تا خطر زیر فشار افزایش یابد. سدهای وزنی نیز با شرایط خاصی اجرا می‌شوند و چه بسا اینکه مصالح اصلی ساخت آن‌ها بتن است. برای تقویت بتن در هر منطقه‌ای بایستی از روان کننده بتن استفاده کرد. حال با توجه به این‌که قیمت روان کننده بتن مقرون‌به‌صرفه است، پس می‌توانید با خرید یک روان کننده بتن سد خود را تقویت کنید.

سد بتنی قوسی

یکی دیگر از انواع سد بتنی شامل سد بتنی قوسی است. این نوع سازه بیشتر در دره‌های باریک با شیب بسیار زیاد ساخته می‌شود. استقامت این سازه‌ها بسیار زیاد است چرا که معمولاً از جنس سنگ هستند و گاهی به صورت دو قوسی آن‌ها را طراحی می‌کنند.

در واقع در این نوع پروژه‌ها در راستای ارتفاع و همچنین طول دره دو حالت قوس وجود دارد و به همین سبب به نام سدهای دوقوسی نیز شناخته می‌شوند. تحت شرایط مختلف اگر زمانی در بدنه این سازه ترک به وجود بیاید، نیروی فشار اعمالی از جانب آب پشت بند باعث پر شدن ترک‌ها خواهد شد. حال این ترک‌ها را با نام ترک‌های حرارتی می‌شناسند که خطری ندارند.

اجرای این نوع پروژه کار بسیار دشواری است و محاسبات بسیار پیچیده‌تری نسبت به دیگر انواع سدهای بتنی دارد. برای اجرای این سازه بدون شک نیاز به افزودنی بتن دارید.‌ حال با توجه به مشخصات بتن، نوع پروژه، نوع خاک، میزان سختی آب و غیره نوع افزودنی بتن نیز متفاوت خواهد بود. معمولا روان کننده‌های بتن مناسب‌ترین افزودنی بتن برای تقویت بتن هستند. با خرید روان کننده بتن برخی از خواص بتن را برای شرایط حاد بهبود می‌بخشید.

خرید افزودنی بتن

برای اجرای تمامی پروژه‌های عمرانی بتنی بدون شک از مصالح مختلفی چون سیمان، آب، سنگدانه‌های درشت، سنگدانه‌های ریز و غیر استفاده می‌شود. بتن به سبب مقاومت بسیار بالایی که دارد، امروزه بسیاری از پروژه‌های عظیم نظیر سد را با این مصالح اجرا می‌کنند.‌

برای تقویت بتن و پایداری آن در برابر شرایط مختلف بدون شک با در نظر قرار دادن تمامی شرایط، نیاز به افزودنی‌های خاصی است. روان کننده‌ها به‌عنوان مهم‌ترین افزودنی‌هایی هستند که در بیشتر پروژه‌های عمرانی بتنی از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از نکات مهمی که برای خرید بهترین روان کننده‌ها باید به آن توجه داشت، قیمت روان کننده بتن است.

بدون شک با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی همه شما می‌خواهید از یک مجموعه معتبر روان کننده بتن را با قیمت مقرون‌به‌صرفه تهیه کنید. برای دسترسی به روان کننده‌های درجه یک بازار به قیمت ارزان می‌توانید با کارشناسان معتبر این مجموعه تماس بگیرید.

این نکته را به خاطر بسپارید که خرید از هر مرکز و مجموعه‌ای به نفع شما نیست. باید به دنبال شناخته شده‌ترین مراکزی باشید که در کنار ارائه محصولات، مشاوره‌های لازم و اطلاعات کافی را نیز در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهند.

جمع‌بندی

سد به‌عنوان یک سازه مهم و پرکاربرد مهندسی در نوع بتنی محبوب‌تر است. بدون شک یکی از متداول‌ترین موادی که برای ساخت این پروژه به کار گرفته می‌شود، بتن خواهد بود. چرا که چگالی بتن و مقاومت آن بسیار زیاد است و به مرور نیز مقاوم‌تر می‌شود.

اکنون بزرگترین پروژه‌های عمرانی جهان نیز از بتن ساخته شده‌اند. سازه‌های بتنی خود دارای انواع مختلفی هستند که هر یک ویژگی‌های خاصی دارند. با توجه به شرایط منطقه‌ای که قرار است پروژه در آنجا احداث شود، برای پایداری بتن از افزودنی‌های خاصی استفاده می‌کنند. حال هر یک از این افزودنی‌ها برای تقویت خواص بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون شما کاربران عزیز به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر یا خرید روان کننده بتن می‌توانید با کارشناسان شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی کپکو تماس بگیرید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح