کد خبر : 173250
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آذر 1400 - 18:37

احیای زاینده‌رود در گرو اصلاح سبک مدیریتی است / رئیس جمهور به اصفهان سفر کند

احیای زاینده‌رود در گرو اصلاح سبک مدیریتی است / رئیس جمهور به اصفهان سفر کند

ایسنا/اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: زاینده‌رود می‌تواند احیا شود، اما نه با این رژیم غذایی، بلکه با این رژیم غذایی بیمار و نابود می‌شود و تا این سبک مدیریت اصلاح نشود، زاینده‌رود جان دوباره نمی‌گیرد. مهدی طغیانی امروز (شنبه، ۲۷ آذرماه) در نشست «احیای زاینده‌رود؛ راهکارها و چالش‌ها» که به همت کنسرسیوم

احیای زاینده‌رود در گرو اصلاح سبک مدیریتی است / رئیس جمهور به اصفهان سفر کند

ایسنا/اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: زاینده‌رود می‌تواند احیا شود، اما نه با این رژیم غذایی، بلکه با این رژیم غذایی بیمار و نابود می‌شود و تا این سبک مدیریت اصلاح نشود، زاینده‌رود جان دوباره نمی‌گیرد.

مهدی طغیانی امروز (شنبه، ۲۷ آذرماه) در نشست «احیای زاینده‌رود؛ راهکارها و چالش‌ها» که به همت کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان در حوزه محیط‌زیست و به میزبانی دانشگاه پیام‌نور اصفهان به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در اثر حکمرانی از هم گسیخته و غلط در مدیریت منابع آب در زاینده‌رود، یک رودخانه دایمی که به ندرت خشک می‌شد، در یک سال گذشته، ۱۰ روز جریان آب داشته است.

وی افزود: بخشی از وضعیت کنونی ناشی از مسیر غلط طی شده است که نباید دوباره همان مسیر را طی کنیم. از ابتدا تا انتهای مسیر زاینده‌رود باید همه چیز شفاف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: جلساتی با مدیران آب منطقه‌ای برگزار کرده‌ایم که برای آن‌ها نیز هیچ چیز شفاف نیست، این در حالی است که در عصر تکنولوژی هیچ کدام از ابزارها را استفاده نمی‌کنیم و باید در این راستا گامی برداشته شود.

وی با تاکید براینکه قانون دسترسی آزادانه به اطلاعات وجود دارد و طبق این قانون داده‌ها باید منتشر شود، اظهار کرد: باید مشخص شود که در هر بخش چقدر آب توسط چه گروهی برداشت می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ماده ۱۳ تا ۱۷ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات گفته حق ندارید به بهانه امنیتی کردن مسائل، اطلاعات و شفافیت را از مردم محروم کنید.

طغیانی گفت: عده‌ای از کارشناسان می‌گویند فرونشست، برخی دیگر می‌گویند نگویید فرونشست، چون مردم به دلهره می‌افتند، اما واقعیت این است که مردم باید حقیقت را بدانند.

وی با بیان اینکه حق دانشگاه است که مسائل را نقد کند، تصریح کرد: می‌گویند امسال خشکسالی است و باید برنامه‌ریزی کنیم، آن وقت به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که محیط‌زیست و کشاورزی اصفهان هیچ سهمی ندارد، اما در عوض صنعت و … قبل از اصفهان محاسبه می‌شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و به طور کلی هر دستگاهی برای خودش یک کاری می‌کنند که این امر مدیریت پراکنده است، گفت: در دهه هشتاد قانون استانی هیچ کدام پاسخگو نبودند که یکی از ثمرات آن ۵۰ هزار هکتار بارگذاری در بالادست زاینده‌رود بود.

وی ادامه داد: حوضه آبریز به‌صورت حوضه‌ای مدیریت نمی‌شود و بعد از تدوین قانون اصفهان و شهرستان‌های مربوطه یک دفعه در بودجه ۹۹ بارگذاری جدید در وزارت نیرو اضافه می‌شود، در حالیکه در خود وزارت نیرو خبر ندارند و می‌گویند با آن مخالف هستیم.

طغیانی اضافه کرد: جهاد کشاورزی طرح آبخیزداری اجرا می‌کند، اما در کدام طرح آبخیزداری هزار و ۲۲۰ سد بتنی و بند و آب بند در سرشاخه زاینده‌رود احداث می‌شود؟ به همین دلیل زاینده‌رودی که زایش می‌کرده، روز به روز در حال خشکی بیشتر است.

وی اظهار کرد: مصوبات هیئت وزیران برای سازگاری با کم آبی نتوانسته همکاری ایجاد کند. عدالت نیست که امروز حقابه‌داران پایین جلگه از گرسنگی بمیرند.

به گفته طغیانی، زاینده‌رود می‌تواند احیا شود، اما نه با این رژیم غذایی، بلکه با این رژیم غذایی بیمار و نابود می‌شود و تا این سبک مدیریت اصلاح نشود، زاینده‌رود جان دوباره نمی‌گیرد.

برای رفع مشکل زاینده‌رود حضور رئیس جمهور راهگشا است

همچنین عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلساتی که با هیئت دولت پیرامون حل معضل خشکی زاینده‌رود برگزار شده است، اظهار کرد: مکاتبات ما در سطح ملی با شخص رئیس‌جمهور و معاونان آن‌ها انجام شده و امیدواریم جلسات به جاهای خوبی برسد.

وی با تاکید بر اینکه به کمتر از جاری شدن دایمی زاینده‌رود راضی نخواهیم بود، تصریح کرد: این قضیه مبنای قانونی دارد و این مبنا حقابه محیط زیست اصفهان است که باید به طور مستمر جریان داشته باشد که با کوتاه کردن دست آنها که به طور غیرقانونی برداشت می‌کنند، این امر محقق خواهد شد.

مقتدایی ادامه داد: نمایندگان مجلس موضوع آب را به‌عنوان اصلی‌ترین کار خود در مجلس شورای اسلامی قرار داده‌اند و امیدواریم این ریل خارج شده از مسیر به مسیر خودش بازگردد.

وی افزود: متولی اجرای این مصوبات دستگاه اجرایی دولت خواهد بود. مصوبات ۹ ماده‌ای تلاشی است که در مجلس نهم دنبال کردیم و به دنبال اجرای همان مصوبات هستیم.

مقتدایی خاطر نشان کرد: آنچه کم داریم عزم ملی در دولت برای حل مشکل زاینده‌رود است. من قبل از این رخدادها نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم که سفری به استان اصفهان داشته باشند و همچنان بر دعوت خودم مصّر هستم، چون حضور ایشان و تشکیل شورای عالی آب بسیار راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح