کد خبر : 208991
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 20:54

آشنایی با کاربرد انواع ورق آهن در صنعت

آشنایی با کاربرد انواع ورق آهن در صنعت

ورق آهن یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف محسوب می‌شود. برخی از انواع ورق‌های آهنی شامل ورق سیاه، ورق روغنی، ورق رنگی و ورق گالوانیزه می‌شوند. آشنایی با کاربرد انواع ورق آهن در صنعت ورق‌های آهن از متداول‌ترین محصولات فولادی موجود در بازار هستند که بر اساس استحکام، مقاومت و خواصی که دارند،

ورق آهن یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف محسوب می‌شود. برخی از انواع ورق‌های آهنی شامل ورق سیاه، ورق روغنی، ورق رنگی و ورق گالوانیزه می‌شوند.

آشنایی با کاربرد انواع ورق آهن در صنعت

ورق‌های آهن از متداول‌ترین محصولات فولادی موجود در بازار هستند که بر اساس استحکام، مقاومت و خواصی که دارند، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصولات متنوعی (از لوازم‌خانگی تا خودروسازی) به کمک انواع ورق‌های آهنی مثل ورق سیاه، ورق روغنی و … تولید می‌شوند. کارخانه‌های معتبری در ایران اقدام به ساخت انواع ورق‌های آهنی و صادرات آن‌ها می‌کنند. قبل از تهیه این ورق‌ها، بهتر است با انواع و کاربرد آن‌ها آشنا شویم.

ورق آهن

ورق‌های آهن در واقع آلیاژهایی هستند که اصلی‌ترین عنصر آن‌ها را آهن تشکیل می‌دهد. این ورق‌ها در اکثر صنایع و در تولیدات مختلف کاربرد دارند. ورق‌های آهنی به شکل رول یا کلاف، تولید و وارد بازار می‌شوند. مواد اولیه تشکیل‌دهنده این ورق‌ها شمش فولادی است و با دو روش نورد گرم یا سرد تغییر شکل می‌دهد. اصلی‌ترین کاربرد ورق‌های آهنی را می‌توان در صنایع لوازم‌خانگی، خودروسازی، کامپیوتر و وسایل الکترونیکی، راه‌سازی، ساختمان‌سازی و … دانست. انواع ورق‌های آهن عبارت‌اند از:

ورق سیاه

ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می‌شود و فشرده‌سازی آن در دمای ۹۳۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد. از آنجایی که ورق‌های آهن برخلاف ورق‌های گالوانیزه و روغنی، سطحی مات دارند، به آن‌ها ورق سیاه گفته می‌شود. این ورق‌ها در انواع، ابعاد و ضخامت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. سه دسته اصلی ورق‌های آهن سیاه عبارت‌اند از:

  • ورق انعطاف‌پذیر با درجه سختی ST33
  • ورق متعادل با درجه سختی ST37
  • ورق سخت با درجه سختی ST52

کاربرد ورق سیاه

ورق‌های سیاه در صنایعی که نیاز به تحمل استحکام بالا و دمای بالا ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجا تنوع ابعادی این محصول زیاد است، در کارهای سبک مثل تولید پروفیل ST37 کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای ورق سیاه می‌توان به تولید لوله، تیوب، بدنه ماشین‌آلات، مسیرهای ریلی، بندرها، ساخت‌وسازها و انواع سازه‌های تجاری و مسکونی اشاره کرد. جهت مشاهده لیست قیمت ورق سیاه کلیک کنید.

ورق رنگی

به دلیل افزایش مقاومت ورق‌های روغنی به فرآیند اکسیداسیون، این ورق‌ها به روش نورد سرد تغییر شکل می‌دهند و به ورق گالوانیزه تبدیل می‌شوند. ورق‌های گالوانیزه طبق فرآیند فرآوری، تحت پوشش دهی سطحی قرار می‌گیرند و در نهایت، تبدیل به ورق‌های رنگی می‌شوند.

کاربرد ورق‌های رنگی

ورق رنگی نیز از پرمصرف‌ترین ورق‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آید که در صنایع مختلف کاربرد دارد. کاربرد ورق‌های روغنی را می‌توان در صنعت ساختمان‌سازی، خودروسازی، لوازم‌خانگی ، تابلوهای تبلیغاتی و … دانست. برای اطلاع ار قیمت ورق رنگی به صفحه قیمت روز ورق رنگی مراجعه کنید.

ورق روغنی

ورق‌های روغنی بر عکس ورق سیاه به ظاهر صیقلی و براقی که دارند، شناخته می‌شوند. این ورق‌ها از آنجایی که به روش نورد سرد تولید می‌شوند، در بازار به ورق‌های سرد شهرت دارند. مقاومت این ورق‌ها بسیار بالا است. آن‌ها برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، بعد از فرآیند تولید، روغن‌کاری می‌شوند.

ضخامت ورق‌های روغنی حدودا بین ۳۰ صدم میلی‌متر تا ۳ میلی‌متر است و در عرضی استاندارد بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌متر تولید می‌شوند. از آنجایی که ورق‌های روغنی در سایز و اندازه استاندارد به تولید می‌رسند، در سه دسته ۱۸۳۰/۱ میلی‌متر، ۲۴۴۰/۲ میلی‌متر و ۳۰۵۰/۳ در بازار عرضه می‌شوند.

کاربرد ورق‌های روغنی

بیشترین کاربرد ورق روغنی، در صنایع خودروسازی است. فیلترهای اتومبیل با ورق‌های روغنی فوق کششی تولید می‌شود و در گلگیرهای اتومبیل نیز ورق روغنی نیمه کششی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول همچنین در تولید لوازم‌خانگی مانند اجاق گاز و صنعت ساختمان‌سازی و برای سازه‌هایی که نیازمند تحمل وزن بالا هستند، کاربرد دارد. علاوه بر این، در ساخت پانل‌های غیر انعطاف‌پذیر، بشکه‌ها، رادیاتورها، قفسه‌ها و … نیز می‌توان از ورق‌های روغنی استفاده کرد. برای مشاهده قیمت ها وارد صفحه قیمت روز ورق روغنی شوید.

ورق گالوانیزه

ورق‌های پرمصرف گالوانیزه از ورق روغنی ساخته می‌شوند. پروسه تولید این ورق‌ها تقریبا طولانی است. زیرا برای بالابردن مقاومت آن‌ها در برابر زنگ‌زدگی، از چندین میکرون فلز روی استفاده می‌شود. این پوشش به این ورق‌ها ظاهری صیقلی و صاف می‌دهد. ابعاد و ضخامت ورق‌های گالوانیزه با توجه به رول یا شیت بودن آنها، متفاوت است.

کاربرد ورق‌های گالوانیزه

گالوانیزه‌ها تقریبا بهترین انتخاب برای ساخت تجهیزات فلزی هستند. از آنجا که این ورق‌ها انعطاف‌پذیری و استحکام بالایی دارند، در صنایع لوازم‌خانگی مثل تولید یخچال، لباس‌شویی، کولر، ظرف‌شویی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، در صنایع برقی و الکترونیک، صنایع ساختمان‌سازی، ساخت تجهیزات ترافیکی و ساندویچ پانل‌ها و … نیز از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.

برترین تولیدکنندگان انواع ورق در ایران

ورق‌های آهنی از پرمصرف‌ترین محصولات فولادی در بازار هستند. به همین دلیل، کارخانه‌های بسیاری در ایران در ساخت انواع مختلف آنها از جمله ورق سیاه، ورق‌های گالوانیزه، ورق روغنی و … فعالیت دارند. کیفیت ساخت این ورق‌ها در کارخانه‌های ایران مطابق با استانداردهای روز دنیا است و برخی از این کارخانه‌ها نیز اقدام به صادرات این محصولات می‌کنند. از بهترین تولیدکنندگان این محصولات می‌توان به مجتمع فولاد مبارکه، مجتمع فولاد گیلان ، فولاد اکسین اهواز، فولاد کاویان، صنایع هفت الماس و … اشاره کرد. شما میتوانید جهت اطلاع از قیمت ورق فولاد مبارکه به سایت سفیران آهن مراجعه کنید.

قیمت انواع ورق‌های آهنی

قیمت ورق آهنی با توجه به نوع ورق، ضخامت و سایز آن‌ متفاوت است. معیار دیگری که در تعیین قیمت ورق‌های آهنی تاثیر دارد، برند تولیدکننده و کیفیت محصول است. نوسانات ارزی بازار و همچنین میزان عرضه و تقاضا نیز قیمت ورق‌های آهنی را مدام تغیر می‌دهند. به غیر از تمامی این موارد، قیمت جهانی آهن، قیمت شمش فولادی در کشور و قیمت حامل‌های انرژی نیز می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشند.

دریافت استعلام از کارخانه‌های معتبر تولید ورق‌های آهنی، بهترین کار برای آگاهی از آخرین قیمت‌های ورق آهن به حساب می‌آید. وب‌سایت‌های زیادی نیز وجود دارند که به صورت روزانه قیمت محصولات فولادی را اعلام می‌کنند.

جمع‌بندی

یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف را می‌توان ورق‌های آهنی دانست. این ورق‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، مانند مقاومت، انعطاف‌پذیری و استحکام بالا، در تولیدات بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های آهنی از انواع گوناگونی برخوردار هستند که هر یک کاربرد متفاوتی در صنایع دارند. کارخانه‌های فولاد مبارکه، فولاد گیلان، اکسین و اهواز و… از مهم‌ترین کارخانه‌های تولید انواع ورق آهنی مثل ورق سیاه، ورق‌های روغنی، ورق رنگی و ورق‌های گالوانیزه به شمار می‌آیند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رمان

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح