واردات خودروی هیبریدی به ایران با شرط و شروط در آذر ۱۴۰۱ آزاد شد!
ماشین هیبریدی اگر از علاقهمندان به سوختهای پاک هستید، احتمالا با شنیدن خبر آزاد شدن واردات اتومبیل های هیبریدی خوشحال شدهاید. تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی ۳ سال طول کشید و فرآیند فروششان در بورس کالا انجام میگیرد. واردات اتومبیل های هیبریدی، از آذر ماه ۱۴۰۱ شروع میشود. با توجه به استانداردهای آییننامه
ماشین هیبریدی
اگر از علاقهمندان به سوختهای پاک هستید، احتمالا با شنیدن خبر آزاد شدن واردات اتومبیل های هیبریدی خوشحال شدهاید. تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی ۳ سال طول کشید و فرآیند فروششان در بورس کالا انجام میگیرد. واردات اتومبیل های هیبریدی، از آذر ماه ۱۴۰۱ شروع میشود.
با توجه به استانداردهای آییننامه واردات ماشین برقی باید صبر کنیم تا ببینیم بالاخره کدام برندها موفق به ورود در بازار ایران میشوند. در این مطلب میخواهیم با جزئیات طرح، شرایط، تعرفهها، برندهای احتمالی خودروی برقی و بیمه آنها آشنا شویم؛ پس با ما همراه باشید.
واردات اتومبیل های هیبریدی
طرح آزاد سازی واردات خودرو در آبان ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. اما این طرح با موافقتها و مخالفتهای بسیاری همراه شد. تا اینکه در هفته اول شهریور ۱۴۰۱ آییننامه آن به وزارت صمت ابلاغ گردید. طبق این آییننامه ۷۰ هزار خودرو مجوز واردات به کشور را دریافت کردند.
در این ابلاغیه ماشینهای هیبریدی و برقی در اولویت ورود قرار دارند. این اتومبیلها در مناطق آزاد تجاری-صنعتی پلاک میشوند. قیمت این ماشینها باید تا ۲۰ هزار دلار باشد. مسئولیت سرمایهگذاری و راهاندازی ایستگاههای شارژ برای این خودروها بر عهده واردکننده گذاشته شده است.
خرید ماشین هیبریدی
تفاوت اتومبیل هیبریدی با خودروی برقی
برخی از افراد چون تفاوتهای ماشین برقی و هیبریدی را نمیدانند آن را یکی فرض میکنند. اما این دو خودرو در طراحی و عملکرد با هم تفاوت دارند. در طراحی اتومبیلهای هیبریدی از دو موتور و یک باتری استفاده شده است. این موتورها شامل یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی است.
درحالیکه ماشینهای برقی فقط با یک موتور الکتریکی کار میکنند. تکنولوژی طراحی موتور در نوع هیبریدی و برقی در هر کمپانی کاملا متفاوت است. به این اتومبیلها خودروی سبز میگویند. زیرا کمترین میزان آلودگی زیست محیطی را دارند.
دستورالعمل اجرایی واردات ماشین هیبریدی و برقی
دستورالعمل اجرایی واردات خودرو برقی با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت به شرح زیر ابلاغ شده است:
واردکنندگان خودروی برقی
واردکنندگانی که مشخصات زیر را داشته باشند در اولویت واردات خودروهای هیبریدی و برقی قرار میگیرند:
- واردکنندگان خودروی اقتصادی
- سرمایهگذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید در کشور
- متقاضیان خودروی برقی به مناطق آزاد
خدمات پس از فروش خودرو برقی و هیبریدی
واردکنندگان ماشین برقی باید موارد زیر را در ارائه خدمات پس از فروش در نظر داشته باشند:
تعرفه واردات خودرو هیبریدی و برقی
طبق آخرین اعلام از کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اتومبیلهای هیبریدی با تعرفه زیر ۱۰ درصد وارد کشور میشود. تعرفه ورود این خودروها از سایر ماشینهای وارداتی کمتر است. این در حالی است که تعرفه ورود ماشینهای بنزینی به کشور با تعرفه ۶۰ تا ۷۰ درصد انجام میشود.
حداقل قیمت خودروهای برقی و هیبریدی
شاید شما هم مشتاق باشید تا بدانید که با تعرفه ۱۰ درصد، حداقل قیمت ماشینهای وارداتی چقدر است؟ کدام خودروها موفق به ورود میشوند. طبق نظر کارشناسان صنعت خودرو، قیمت ماشینهای تمام برقی بسیار بالا است. به گونهای که اتومبیلهای محبوب در این مجموعه در بازه قیمتی ۴۰ تا ۴۵ هزار دلار قرار میگیرند.
ماشینها سایز کوچک هم در این بازار با قیمتهای مناسبتر وجود دارد. اما قیمت نهایی آن هم با تعرفه ۱۰ درصدی حوالی ۱ میلیارد و ۵۰۰ تومان در سال ۱۴۰۱ میشود.
در این بازار احتمالاً میشود ماشینهای هیبریدی سایز کوچک را وارد کرد. اما برندهای محبوب حداقل بین ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار قیمت دارند. این کارشناسان معتقدند که عملاً قیمت خودروهای وارداتی زیر یک میلیارد نخواهد بود. زیرا هزینههای از قبیل: تعرفه، حمل و نقل و… نیز به قیمت اصلی خودرو اضافه میشود. بنابراین مجموع این هزینهها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت ماشینهای وارداتی برآورد میشود.
هزینههای واردات اتومبیل های هیبریدی
در جدول زیر هزینههای واردات اتومبیل های هیبریدی را برای شما لیست کردهایم:
هزینههای واردات ماشین برقی
واردکنندگان برای واردات ماشین برقی باید هزینههای زیر را بپردازند:
برندهایی که شانس ورود به کشور را دارند
طبق جدول هزینهی بخش قبل، میتوان گفت که هزینه واردات ماشینهای هیبریدی بیش از ۱۰۰ درصد میشود. با این اوصاف تنها حالت رقابتی این جدول با خودروهای داخلی یا ماشینهای مونتاژی چینی، واردات برندهایی مانند تویوتا است. تویوتا پریوس یک اتومبیل هیبریدی کم مصرف با پیشرانه کوچک بنزینی است. اما همین ماشین هم با تعرفه ۵ درصدی و سایر هزینهها در محدوده قیمتی ۱ میلیارد تومان قرار میگیرد.
امکان پرداخت هزینه خودرو برقی و هیبریدی با بیت کوین
تصویب آییننامه رمز ارزها به واردکنندگان این فرصت را داد که هزینههای واردات اتومبیل های هیبریدی و برقی را با بیت کوین بپردازند. البته تنها تاجرانی میتوانند از این امکان استفاده کنند که مراکز استخراج بیت کوین رسمی داشته باشند.
بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث اتومبیلهای برقی و هیبریدی
با توجه به قیمت ماشینهای هیبریدی و برقی استفاده از آن بدون داشتن انواع بیمه خودرو عاقلانه نیست. پس منطقی است که بلافاصله بعد از ترخیص خودروی خارجی برای خرید بیمه شخص ثالث و خرید بیمه بدنه اقدام کنید.
چرا با وجود بیمه شخص ثالث لازم است که بیمه بدنه هم بخریم؟
برخی از افراد فقط بیمه شخص ثالث که یک بیمه اجباری است را تهیه میکنند. در حالی که این بیمهنامه در کنار تمام پوششهای خوبی که دارد، بخش ناچیزی از خسارت خودروی نامتعارف را جبران میکند. خودروی نامتعارف در محدوده قیمتی ۴۰۰ میلیون تومان و بالاتر در سال ۱۴۰۱ قرار دارد. با توجه به محدوده قیمتی ماشینهای هیبریدی و برقی (۱ میلیارد تومان) این ماشینها در دسته خودروهای نامتعارف قرار میگیرند.
بیمه شخص ثالث و پوششهای آن
بیمه شخص ثالث خسارتهای مالی و جانی وارد شده به شخص ثالث را در سوانح رانندگی جبران میکند. این بیمه اجباری است؛ به عبارت دیگر خودروهایی که بیمه شخص ثالث آنها اعتبار نداشته باشد، مشمول جریمه نقدی و توقیف میشوند.
بیمه بدنه و پوششهای آن
بیمه بدنه خسارتهای وارده به خودرو را جبران میکند. این بیمهنامه دو دسته پوشش دارد. پوششهای اصلی بیمهنامه در تمام شرکتهای بیمه عرضه میشود و به آن پوششهای حداقلی میگویند. شرکتهای مختلف ممکن است پوششهای اضافی یا فرعی متنوعی داشته باشند که به آن پوششهای حداکثری هم میگویند. جدول پوششهای بیمه بدنه خودرو به شرح زیر است:
در این مقاله از مجله بیمه دات کام، درباره موضوع داغ واردات ماشین هیبریدی و برقی صحبت کردیم. این وسایل نقلیه در دسته خودروهای پاک قرار دارند. واردات اتومبیل های هیبریدی و برقی با تمام محدودیتهای قانونی که دارد در دراز مدت میتواند صنعت خودرو کشور را تغییر دهد.
منبع : مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag/)
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰