کد خبر : 209391
تاریخ انتشار : شنبه 23 تیر 1403 - 12:13

چگونه وکیل شویم و شرایط قبول شدن

چگونه وکیل شویم و شرایط قبول شدن

وکیل فردی است که به نمایندگی از دیگران و در دفاع از موکل خود در برابر اتهامات مطرح شده در دادگاه فعالیت می کند. وکلا می توانند به طور خصوصی یا در نهادهای مختلف کار کنند. برخلاف کارمندان دولتی که درآمد ثابت دارند، وکالت به عنوان شغلی مستقل شناخته می شود. در این نوشتار، هدف

وکیل فردی است که به نمایندگی از دیگران و در دفاع از موکل خود در برابر اتهامات مطرح شده در دادگاه فعالیت می کند.

وکلا می توانند به طور خصوصی یا در نهادهای مختلف کار کنند. برخلاف کارمندان دولتی که درآمد ثابت دارند، وکالت به عنوان شغلی مستقل شناخته می شود.

در این نوشتار، هدف آن است که شما را به طور جامع با حرفه وکالت و شرایط لازم برای وکیل شدن آشنا سازیم.

وکیل به چه کسی گفته می شود؟

وکیل شخصی است که پس از قبولی در آزمون وکالت، توانایی دفاع از موکلان را کسب می کند. وکیل، نماینده اشخاص دیگر است و با استفاده از دانش و اطلاعات حقوقی خود، از حقوق آن ها در دادگاه دفاع می کند.

این نقش بر اساس یک قرارداد وکالت به عمل می آید که باید مطابق با قوانین مدنی بسته شود و طرفین این قرارداد را وکیل و موکل تشکیل می دهند.

اصطلاح وکیل به دوره صفویه برمی گردد که در آن زمان به نمایندگان خاص دربار سلطنه اطلاق می شد. بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هر شخص حق دارد در دادگاه وکیل برگزیند و اگر توان مالی لازم را نداشته باشد، باید این امکان برای وی فراهم شود.

چرا وکیل شویم؟

وکالت حرفه ای است که به دلیل فواید گوناگونی که دارد، هر سال افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. در ادامه، برخی از مهم ترین این مزایا بیان شده اند:

  • دسترسی به طیف وسیعی از فرصت های شغلی
  • چالش های فکری که به تحریک ذهن کمک می کنند
  • پاداش های مالی و رضایت شخصی قابل توجه
  • فرصت هایی برای بحث و تبادل نظر
  • محیط کار پویا
  • استقرار و امنیت شغلی

آیا برای وکیل شدن شرایط سنی دارد؟

بر اساس تبصره ماده ۳۸ آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری که توسط مرحوم سید ابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه قضائیه، امضا شده است، شرایط سنی خاصی برای شرکت کنندگان در آزمون وکالت تعیین شده است.

تمام داوطلبان باید حداقل ۲۴ سال سن داشته باشند تا بتوانند در آزمون وکالت ثبت نام و در دوره کارآموزی وکالت شرکت کنند. افرادی که کمتر از ۲۴ سال سن دارند، اجازه ثبت نام در این آزمون را نخواهند داشت.

حداکثر سن برای شرکت در آزمون وکلای دادگستری برای داوطلبان استان تهران ۴۰ سال تمام و برای داوطلبان دیگر استان ها ۵۰ سال تمام تعیین شده است.

معیار تعیین شرط سنی بر اساس زمان ثبت نام است. در نتیجه، داوطلبانی که در زمان ثبت نام آزمون وکالت کمتر از ۲۴ سال یا بیشتر از ۴۰ سال در تهران و ۵۰ سال در سایر شهرستان ها دارند، نمی توانند در آزمون شرکت کنند.

برای وکیل شدن چه رشته ای باید خواند

برای آنکه در آینده به شغل وکالت وارد شوید، توصیه می شود در دبیرستان رشته علوم انسانی را انتخاب کنید.

اما با توجه به قوانین فعلی کنکور و امکان شرکت در آزمون های مختلف، حتی اگر در دبیرستان رشته های دیگری مانند ریاضی فیزیک یا علوم تجربی خوانده باشید،

می توانید در کنکور رشته علوم انسانی شرکت کنید و در صورت قبولی، وارد دانشگاه در رشته حقوق شده و مسیر حرفه ای وکالت را دنبال نمایید.

برای وکیل شدن چه درس هایی بخوانیم

علاوه بر رشته علوم انسانی، افرادی که در حوزه های علمیه تحصیل کرده اند و به مطالعه دروس فقهی پرداخته اند، تحت شرایط خاصی قادر به ورود به حرفه وکالت می باشند.

برای تبدیل شدن به وکیل، لازم است که در رشته های دانشگاهی مانند فقه، مبانی فقه، یا حقوق تحصیل کنید. اخذ مدرک لیسانس در رشته های حقوق یا فقه گام مهمی در مسیر حرفه وکالت است و بدون داشتن تحصیلات در این رشته ها، امکان وکیل شدن در ایران وجود ندارد.

مواد درسی مانند آیین دادرسی مدنی، حقوق مدنی، و حقوق کیفری برای آشنایی با قوانین از اهمیت حیاتی برخوردار هستند و هر وکیل باید به طور کامل به این دروس مسلط باشد.

چگونه وکیل خانواده شویم

تخصصی سازی در حوزه وکالت به صورت جداگانه در ایران تعریف نشده و مسیر مشخصی برای تبدیل شدن به وکیل خانواده موجود نیست.

اگر مایل به تخصص در زمینه وکالت خانواده هستید، ابتدا باید به عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته شوید. پس از آن، می توانید با افزایش تجربه و دانش خود در دعاوی خانوادگی، به تدریج در این زمینه تخصص پیدا کنید و به عنوان وکیل خانواده فعالیت نمایید.

چگونه وکیل متخصص در حوزه ارث شویم؟

برای تبدیل شدن به وکیل مجرب در ارث ، شما نیز مانند سایر تخصص ها در وکالت، ابتدا باید وکیل پایه یک دادگستری شوید.

وکیل پایه یک دادگستری قادر است به نمایندگی از موکلان در هر نوع پرونده ای فعالیت کند.

پس از کسب این صلاحیت و دریافت مجوز وکالت، می توانید تمرکز خود را بر روی دعاوی ارث افزایش دهید و با کسب تجربه و دانش بیشتر در این زمینه، به تخصصی در وکالت ارث دست یابید.

در لینک زیر لیستی از وکلایی که در همین زمینه تخصص دارند، وجود دارند که شما می توانید از تجربه آنها استفاده کنید و سوال های تخصصی برای وکیل شدن را بپرسید :

https://ariadadyar.com/%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D8%AB

کلام آخر

وکالت به عنوان یکی از حرفه های محبوب و پرطرفدار در ایران و بسیاری از نقاط جهان شناخته می شود و ورود به این حرفه نیازمند تلاش و کوشش فراوان است. در این مقاله، به بررسی شرایط لازم برای ورود به حرفه وکالت و دروس مورد نیاز در این مسیر پرداخته ایم. اگر سؤالی دارید که در این مطلب به آن اشاره نشده است، لطفاً آن را در بخش نظرات بیان کنید تا به آن پاسخ دهیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 5 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح