کد خبر : 125234
تاریخ انتشار : جمعه 5 آذر 1400 - 23:17

نیمی از افراد از مشکلات اقتصادی بیشتر از کرونا می ترسند

نیمی از افراد از مشکلات اقتصادی بیشتر از کرونا می ترسند

ایسنا/قم معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: محدودیت‌های اعمال شده در دروان کرونا تاثیر منفی اقتصادی قابل توجهی بر جمعیت شهری و خانوارهای آنها داشته است و بیش از۶۴ درصد از افراد در نظر سنجی جهاددانشگاهی پاسخ دادند که با شیوع کرونا درآمد خانوارشان کاهش یافته و ۳۲.۱ درصد گفتند که شیوع کرونا تأثیری بر درآمد خانوارشان

نیمی از افراد از مشکلات اقتصادی بیشتر از کرونا می ترسند

ایسنا/قم معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: محدودیت‌های اعمال شده در دروان کرونا تاثیر منفی اقتصادی قابل توجهی بر جمعیت شهری و خانوارهای آنها داشته است و بیش از۶۴ درصد از افراد در نظر سنجی جهاددانشگاهی پاسخ دادند که با شیوع کرونا درآمد خانوارشان کاهش یافته و ۳۲.۱ درصد گفتند که شیوع کرونا تأثیری بر درآمد خانوارشان نداشته است و تنها سه درصد پاسخ دادند که با شیوع کرونا درآمد خانوارشان افزایش یافته است.

کروناویروس در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین  شروع  شد وخیلی زود اکثر کشورهای جهان را درگیر کرد. در راستای کاهش شیوع بیماری کرونا، اکثر دولت‌ها محدودیت های زیادی را برای مردم، فعالیت‌ها، کسب و کارها و… اعمال کرده‌اند تا آسیب‌های ناشی از این بیماری به مردم را به حداقل برسانند.

تقریبا در تمام دنیا غیر از اقدامات بهداشتی و درمانی و تامین اقلام بهداشتی، یک نسخه و اقدام واحد را برای مقابله با کرونا مشخص کرده اند و آن هم قطع زنجیره شیوع ویروس و به حداقل رساندن ترددهای درون و برون شهری است. از طرفی آنچه که مشخص است بیماری کرونا بر اقتصاد و زندگی مردم دنیا تاثیر زیادی گذاشته است. خیلی از مردم دنیا، قبل از آن‌ که خودشان کرونا بگیرند و عوارض جسمی آن را تجربه کنند، با عوارض اقتصادی این ویروس مواجه شده‌اند کارشان را از دست داده‌اند و درآمدشان کم شده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران نیز، اقدامات مختلفی از جمله تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، تامین اقلام بهداشتی، تجهیز بیمارستان‌ها و تعطیلی فضاهای عمومی، ضدعفونی کردن اتوبوس و مترو و خیابان و… را در راستای پیشگیری و درمان این بیماری انجام داده اند.

در این بحبوحه، بررسی نگرش و دیدگاه شهروندان نسبت به ابعاد مختلف شیوع ویروس کرونا و همچنین دلایل کاهش وعدم همراهی مردم بادستورالعمل ها بهداشتی می تواند به سیستم سیاستگذاری در خصوص مقابله با پیامدهای شیوع کرونا، کمک شایانی کند. لذا با توجه به اهمیت موضوع، جهاد دانشگاهی قم اقدام به برگزاری یک  نظر سنجی کرد.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم، در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد: نتایج طرح نظرسنجی‌ «سنجش دیدگاه شهروندان قم در خصوص کرونا و دلایل کاهش وعدم همراهی مردم با دستورالعمل‌های بهداشتی» که به همت جهاددانشگاهی قم صورت گرفت نشان داد که محدودیت‌های اعمال شده در دروان کرونا تاثیر منفی اقتصادی قابل توجهی بر جمعیت شهری و خانوارهای آنها داشته است و بیش از ۶۴ درصد از افراد پاسخ دادند که با شیوع کرونا درآمد خانوارشان کاهش یافته و ۳۲.۱ درصد گفتند که شیوع کرونا تأثیری بر درآمد خانوارشان نداشته است و تنها سه درصد پاسخ دادند که با شیوع کرونا درآمد خانوارشان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افراد غیر دانشگاهی یا به عبارت دیگر افرادی که بیشتر در مشاغل خصوصی، خدماتی و آزاد مشغول به کار بوده اند بیشتر از دیگران از کرونا متضرر شده اند. به طوری که بیش از ۵۹ درصد پاسخ دادند که در شرایط کنونی مشکلات اقتصادی بیشتر از کرونا برای آنها نگرانی ایجاد کرده است و این آمار در بین مردان بیشتر از زنان است.

میزان کاهش تردد پاسخگویان در دوران کرونا

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد افراد در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه میزان تردد غیرضروری خودتان را در شهر و محیط اطرافتان کاهش داده اید؟ گزینه به میزان زیاد را انتخاب کرده اند و ۳.۵ درصد نیز بیان کردند که در قرنطینه کامل بودند و جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال کمتر از دیگر گروه‌های سنی تردد خود را در شهر و محیط اطرافشان کاهش داده اند.

وی بیان کرد: در بررسی میزان رضایت پاسخگویان از دولت و صداو سیما در خصوص نحوه اطلاع رسانی در مورد ابعاد مختلف کرونا و آموزش‌های لازم در این خصوص، ۴۰.۸ درصد پاسخگویان به میزان زیاد یا خیلی زیاد و ۲۶.۳ درصد به میزان کم یا خیلی کم رضایت داشته اند.

وی با اشاره به اینکه رضایت پاسخگویان از دولت و صداو سیما در خصوص نحوه اطلاع رسانی در مورد ابعاد مختلف کرونا و آموزش‌های لازم در بین گروه های مختلف سنی و تحصیلی متفاوت است، تصریح کرد: افراد ۵۰ سال و بالاتر و افراد غیردانشگاهی بیشتر از دیگران رضایت دارند.

 دیدگاه پاسخگویان در خصوص عادلانه بودن خدمات درمانی برای تشخیص و درمان مبتلایان به کرونا میان مردم و مسئولین

وی گفت: در بررسی دیدگاه پاسخگویان در خصوص عادلانه بودن خدمات درمانی برای تشخیص و درمان مبتلایان به کرونا میان مردم و مسئولین، ۵۴.۶ درصد از پاسخگویان به میزان کم یا خیلی کم و ۱۷.۳ درصد به میزان زیاد یا خیلی زیاد اعتقاد داشتند که خدمات درمانی برای تشخیص و درمان مبتلایان به کرونا میان مردم و مسئولین عادلانه تقسیم شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهارکرد: ۴۳.۴ درصد از پاسخگویان به میزان کم یا خیلی کم و ۲۶.۶ درصد به میزان زیاد یا خیلی زیاد از عملکرد دولت و سایر نهادهای عمومی در مقابله با کرونا با توجه به اقداماتی که در طول شیوع کرونا انجام داده اند و یا در حال انجام هستند رضایت داشته اند و این  میزان رضایت در بین جوانان (افراد ۱۸ تا ۲۹ سال) کمتر است.

برای بررسی کشورهای موفق در زمینه کنترل ویروس کرونا

وی ادامه داد: ۱۵ درصد از پاسخگویان کشور چین، ۱۵ درصد کره جنوبی، ۱۰ درصد ژاپن، ۱۰ درصد کشورهای شرق آسیا را جزء کشورهای موفق در زمینه کنترل ویروس کرونا دانسته اند و علت این موفقیت را اجرای درست قرنطینه و محدودیت‌ها، اعمال به موقع محدودیت‌ها، کمک مالی دولت به مردم، یکپارچه بودن مردم و همراهی کردن آنها، اعتماد مردم به دولت، نظم محوری درونی جامعه و بافت منسجم جامعه، استفاده از فناوری‌های نوین، شفافیت و صداقت در اطلاع رسانی، ارایه خدمات درب منزل با وجود محدودیت و قرنطینه، اقتدار پیشگیری بیماری یابی(تعداد تست روزانه بالا)، وجود آموزش بیشتر و اجبار کمتر و هماهنگی دولت و مردم دانسته اند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

همه چیز درباره رپرتاژ

قیمت شیشه اتومبیل

سم سوسک کش قوی

تعمیرگاه نیسان مورانو

تور کربلا

دانلود آهنگ

تبلیغات در ایتا

عمیرگاه نیسان مورانو

واچ تایم یوتیوب

خرید گرافیت خشک

تقویت انتن موبایل

دانلود برنامه صندوق وام خانگی

تعمیر گیربکس لیفان

دمپر موتور مشعل

فتوسل مشعل

شیر فشار شکن

رله مشعل

شیر برقی گاز

واچ تایم یوتیوب

سلفون opp

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح