کد خبر : 161324
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1400 - 10:59

ساختار “سازمان مدیریت بحران” با وضعیت حادثه خیزی ایران سازگاری ندارد

ساختار “سازمان مدیریت بحران” با وضعیت حادثه خیزی ایران سازگاری ندارد

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه گفت: ساختار سازمان مدیریت بحران کشور با وضعیت حادثه خیزی که در ایران داریم، سازگاری ندارد. به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ بازوند در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که با حضور اساتید دانشگاه دفاع ملی، امروز (سوم اردیبهشت) برگزار شد، با اشاره به قرار داشتن ایران در لیست ۱۰ کشور اول بلاخیز

ساختار "سازمان مدیریت بحران" با وضعیت حادثه خیزی ایران سازگاری ندارد

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه گفت: ساختار سازمان مدیریت بحران کشور با وضعیت حادثه خیزی که در ایران داریم، سازگاری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ بازوند در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که با حضور اساتید دانشگاه دفاع ملی، امروز (سوم اردیبهشت) برگزار شد، با اشاره به قرار داشتن ایران در لیست ۱۰ کشور اول بلاخیز دنیا، اظهارکرد: با توجه به این مسئله ساختار سازمان مدیریت بحران کشور ما با وضعیت حادثه خیزی که در کشور داریم سازگاری ندارد و این سازمان پاسخگوی این حجم از حادثه در کشور نیست.

وی برلزوم تغییر ساختار سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد و گفت: متأسفانه این سازمان نشان داده که در بحران‌ها کارساز نیست، لذا باید ساختار آن تغییر کند.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: هر چند امکان وقوع ۳۵ نوع از حوادث طبیعی را در کشورمان داریم، اما می‌توان با اولویت قرار دادن پیشگیری و مدیریت صحیح و تخصصی، از خسارات این حوادث کاهش داد.

وی بابیان اینکه از میان حوادث طبیعی سیل و زلزله در صدر وقوع حوادث ایران قرار دارد، عنوان کرد: اگرچه زلزله همانند سیل فرصت پیشگیری را به مردم و مدیران نمی‌دهد، اما می‌توان از قبل در بحث ساخت و سازها اقداماتی را انجام داد تا در زمان وقوع زلزله دچار خسارت کمتری شد.

بازوند به اشکالات آئین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله اشاره کرد و گفت: باید در هر زلزله بزرگی که اتفاق می‌افتد ویرایش جدیدی روی این آئین نامه انجام گیرد، کما اینکه در زلزله بزرگ سال ۹۶ کرمانشاه اشکالات موجود در این آئین نامه و اختیاراتی که در ساخت وساز به مهندس محاسب داده بود، باعث شد بیمارستان تازه ساز اسلام آبادغرب تخریب شود و درست زمانی که باید جان مردم را نجات دهد، هیچ فعالیتی نداشت.

سهم بازتوانی پس از بحران‌ها کمتر از ۱۰ درصد است

وی بابیان اینکه در زلزله کرمانشاه تجارب بزرگی کسب شد که همه آنها را به صورت سه جلد کتاب مستند درآورده‌ایم، عنوان کرد: در مستند سازی که از زلزله کرمانشاه داشتیم تمام نقاط ضعف سازه‌های ساختمانی و زیرساختی و نیز نقاط قوت آنها را در برابر زلزله ثبت کردیم که می‌تواند برای آسیب شناسی در برابر حوادث بکار گرفته شود.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به نقش مهم بازتوانی مردم پس از بحران‌ها تاکید کرد و گفت: متأسفانه زمانی که بحرانی اتفاق می‌افتد، تمام تمرکز روی بازسازی قرار داده می‌شود و در بحران‌ها کمتر از ۱۰ درصد به بازتوانی توجه می‌شود.

وی افزود: در بحران‌های بزرگی همانند زلزله و سیل مردم آسیب دیده زندگی خود را از دست می‌دهند و در این شرایط از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار می‌گیرند که این موضوع می‌طلبد تا لزوم بازسازی نرم افزاری بیشتر از بازسازی سخت افزاری مورد توجه قرار گیرد.

بازوند با انتقاد از نقش کمرنگ بازتوانی در حوادث و بحران‌ها، عنوان کرد: باید پس از وقوع حوادث شرایط به گونه‌ای باشد که بازتوانی مردم را در اولویت قرار دهیم تا این احساس امنیت خاطر در آنها ایجاد شود که تنها نیستند و حاکمیت در کنار آنها قرار دارد.

سازمان هلال احمر برای زلزله‌های بالای ۶.۷ ریشتری تجهیز نیست

استاندار کرمانشاه در ادامه بابیان اینکه سازمان هلال احمر نیز برای زلزله‌های بالای ۶.۷ ریشتری در ایران تجهیز نیست، عنوان کرد: باتوجه به آمار بالای حوادث طبیعی در ایران، این سازمان باید حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات و یازده هزار نیروی زبده داشته باشد که ندارد و بسیاری از خدماتی که باید نیروهای هلال احمر در زمان بحران‌ها ارائه دهند را نیروهای نظامی انجام دادند.

وی همچنین عدم علت یابی وقوع حوادث را یکی از خلاء های بحران در ایران دانست و گفت: هرساله شاهد وقوع سیل در استان گلستان و کشته شدن حداقل یک نفر براثر این بحران هستیم، اما باید علت یابی شود که چرا چنین حادثه‌ای مکرر رخ می‌دهد و برای آن چاره اندیشی شود.

بازوند به بارش‌های شدید ابتدای سال جاری در کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: در یک بازه زمانی هفت تا هشت روزه شاهد بارش باران به اندازه یک فصل در استان بودیم، اما با اقدامات پیشگیرانه خوب و اطلاع رسانی‌هایی که داشتیم، سیل توسط مردم و مدیران مدیریت شد.

وی تاکید کرد: براساس آسیب شناسی هایی که داشتیم مشخص شد حدود ۱۷۲ کیلومتر از چند شهر استان با حدود پنج هزار و ۷۰۰ خانوار در مسیر و حریم رودخانه و سیلاب قرار دارند که حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار نفر را در بر می‌گیرد و این یعنی این تعداد از مردم استان در معرض خطر سیل قرار دارند.

استاندار کرمانشاه بابیان اینکه چنین شرایطی را در سایر استان‌های کشور نیز داریم، عنوان کرد: قطعاً جابجایی این تعداد خانوار کار سختی است و از سوی دیگر باتوجه به شرایط سخت تحریمی که دشمن بر ما اعمال کرده دولت تحمل پرداخت میزان بالای خسارتهای پس از حوادث را ندارد، لذا باید قبل از بحران اقدامات پیشگیرانه را با شناسایی آسیب‌ها اجرا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش مدیریت افکار عمومی، تلاش برای بازگشت سریع مردم به زندگی روزمره پس از وقوع بحران و پای کار آوردن مردم در بازسازی‌ها را از دیگر مسائل مهم در بحران‌ها دانست و گفت: در زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه که دو سال پیش اتفاق افتاد، تمام سعی خود را برای رعایت این مسائل بکار گرفتیم و خوب هم نتیجه داد.

بازوند بابیان اینکه در این زلزله ۱۰۴ هزار خانه تخریب و یا دچار آسیب شد، عنوان کرد: همچنین ۲۱ هزار واحد صنفی، دامپروری، تجاری و … نیز تخریب و یا خسارت دیدند.

وی روند بازسازی‌های را خوب توصیف کرد و گفت: کار احداث ۲۹ هزار واحد و تعمیر ۶۷ هزار واحد دیگر در مناطق زلزله زده استان به اتمام رسیده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

قیمت شیشه اتومبیل

سم سوسک کش قوی

تعمیرگاه نیسان مورانو

تور کربلا

دانلود آهنگ

تبلیغات در ایتا

عمیرگاه نیسان مورانو

واچ تایم یوتیوب

خرید گرافیت خشک

تقویت انتن موبایل

دانلود برنامه صندوق وام خانگی

تعمیر گیربکس لیفان

دمپر موتور مشعل

فتوسل مشعل

شیر فشار شکن

رله مشعل

شیر برقی گاز

واچ تایم یوتیوب

سلفون opp

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح