کد خبر : 96619
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 - 21:31

افزایش ۷۰ درصدی فروش فناوری پژوهشگاه پلیمر در سال ۹۹/ ۳۰ درصد مقالات حاصل از تحقیقات مشترک

افزایش ۷۰ درصدی فروش فناوری پژوهشگاه پلیمر در سال ۹۹/ ۳۰ درصد مقالات حاصل از تحقیقات مشترک

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از افزایش ۷۰ درصدی فروش محصولات فناوری این پژوهشگاه در سال ۹۹ نسبت سال ۹۸ خبر داد و گفت: علاوه بر آن ۳۰ درصد از مقالات تولید ما حاصل مطالعات مشترک با محققان بین‌المللی بوده است. به گزارش ایسنا، موسسه استنادی علوم(ISC) از اواخر سال ۹۸ با ابلاغ رسمی وزیر

افزایش ۷۰ درصدی فروش فناوری پژوهشگاه پلیمر در سال ۹۹/ ۳۰ درصد مقالات حاصل از تحقیقات مشترک

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از افزایش ۷۰ درصدی فروش محصولات فناوری این پژوهشگاه در سال ۹۹ نسبت سال ۹۸ خبر داد و گفت: علاوه بر آن ۳۰ درصد از مقالات تولید ما حاصل مطالعات مشترک با محققان بین‌المللی بوده است.

به گزارش ایسنا، موسسه استنادی علوم(ISC) از اواخر سال ۹۸ با ابلاغ رسمی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور را با شاخص‌ها و معیارهای مصوب کارگروه تخصصی رتبه‌بندی در این وزراتخانه علوم آغاز کرد.

در این رتبه‌بندی، اطلاعات مورد نیاز رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی از طریق “اطلاعات پژوهشی جمع‌آوری شده توسط گروه رتبه‌بندی ISC”، “خوداظهاری دانشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی” و “اطلاعات آموزشی ارائه شده از سوی وزارت علوم” جمع‌آوری می‌شود.

به دلیل ماهیت متفاوت مراکز آموزشی و پژوهشی و تفاوت در ماموریت‌ها، ضرایب معیارها و شاخص‌­ها در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها متفاوت است که مهمترین تفاوت در معیار آموزش است که ضریب آن برای پژوهشگاه‌ها صفر در نظرگرفته شده است. وزن هر معیار در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به این شرح است:

در رتبه‌بندی موسسه ISC  در سال ۹۹-۹۸ تعداد ۳۰ پژوهشگاه حضور داشتند که از این تعداد ۱۹ پژوهشگاه از پژوهشگاه­‌های وابسته به وزارت علوم هستند که رتبه آنها به این شرح است:

نام پژوهشگاه رتبه
پلیمر و پتروشیمی ایران ۱-۵
دانش‌های بنیادی ۱-۵
رنگ ۱-۵
مواد و انرژی ۱-۵
سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ۱-۵
بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ۶-۱۰
شیمی و مهندسی شیمی ۶-۱۰
ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ۶-۱۰
هوافضا ۶-۱۰
علوم و صنایع غذایی ۶-۱۰
حوزه و دانشگاه ۱۱-۱۵
علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ۱۱-۱۵
علوم و فناوری اطلاعات ایران ۱۱-۱۵
ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ۱۱-۱۵
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ۱۱-۱۵
تربیت بدنی و علوم ورزشی ۱۶+
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ۱۶+
مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ۱۶+
موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور ۱۶+

در میان پژوهشگاه‌ها، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با توجه به تک محصولی بودن دستاوردهای آن توانست در میان پنج پژوهشگاه برتر کشور قرار گیرد.

دکتر مهدی نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از سوی موسسه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) انجام می‌شود، افزود: این موسسه براساس شاخص‌هایی اقدام به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در کشور کرده است.

وی با اشاره به انتشار آخرین رتبه‌بندی موسسه استنادی ISC برای سال ۹۹-۹۸ پژوهشگاه‌ها، اظهار کرد: در این رتبه‌بندی پژوهشگاه پلیمر و پتروشمی جزو پنج مرکز تحقیقاتی کشور قرار گرفت. این پنج مرکز به نزدیک بودن اختلاف امتیازات، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این رتبه‌بندی در دسته‌های پنج تایی تعریف شدند.

نکومنش خاطرنشان کرد: بر این اساس هم در میان پنج پژوهشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفتیم و هم نام این پژوهشگاه در میان پژوهشگاه‌ها برتر کشوری درج شد.

ادامه تبادل علمی در شرایط تحریم

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، “پژوهش”، “تولید فناوری”، “روابط بین‌الملل” و “خدمات اجتماعی زیر ساخت و تسهیلات” را از شاخص‌های رتبه‌بندی موسسه استنادی ISC نام برد و یادآور شد: این پژوهشگاه در حوزه بین‌المللی با توجه به شرایط بسیار دشوار کشور، ارتباطات بین‌الملل ما رونق گذشته خود را ندارد؛ چرا که در سال‌های گذشته، دانشجویان دوره دکتری و محققان ما سالانه برای فرصت‌های مطالعاتی به سایر کشورها اعزام می‎‌شدند ولی با توجه به مشکلات بین‌المللی و افزایش قیمت ارز، این سفرهای مطالعاتی و حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی به صفر رسیده است.

به گفته وی، در دو سال اخیر کنفرانس‌ها به صورت آنلاین و غیر حضوری برگزار می‌شود  که مبالغ ثبت‌نام برخی از این کنفرانس‌ها از ۶۰۰ تا هزار دلار است که واریز آن برای پژوهشگاه‌ها دشوار است.

نکومنش، اضافه کرد: به رغم این شرایط به دلیل ارتباطاتی که محققان این پژوهشگاه از گذشته با محققان خارجی داشتند، تعداد پروژه مشترک در دستور کار ما قرار دارد. این پروژه بیشتر طرح‌های تحقیقاتی است که در نهایت به تولید مقالات علمی مشترک منجر شده که در بسیاری از ارزیابی‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۳۰ درصد از مقالات بین‌المللی محققان این پژوهشگاه حاصل تحقیقات و همکاری‌های بین‌المللی مشترک بوده است، یادآور شد: این عدد نشان می‌دهد که محققان ما با پژوهشگران بین‌المللی تعاملات بین‌المللی دارند که می‌تواند شاخص خوبی برای ارزیابی باشد.

تولید فناوری

نکومنش اضافه کرد: از پنج سال قبل تغییری در مشی مدیریت ایجاد شد. بر این اساس بیشتر تمرکز ما در زمینه تولید فناوری، پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت بوده است. تا پیش از این به طور سنتی مراکز تحقیقاتی بر اساس تعداد قراردادهای صنعتی ارزیابی می‌شدند.

وی اضافه کرد: قراردادهای صنعتی بر اساس نیاز دستگاه‌ها منعقد می‌شود که متاسفانه انعقاد این قراردادها بر اساس رابطه و همچنین برند بودن برخی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه است، به گونه‌ای که در برخی مواقع به کیفیت فناوری تولید شده توجهی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ولی از چند سال قبل در این پژوهشگاه برنامه‌ریزی شد که اولویت اول منابع مالی توسعه داده شود و در گام بعدی درآمدهای حاصل از فروش دانش فنی، محصول و تولید فناوری مشارکتی را جزو درآمدهای پژوهشگاه قرار دادیم و از این طریق تنوعی در درآمد حاصل از دستاوردها ایجاد شد.

نکومنش، تعریف اهداف مشخص برای هر طرح تحقیقاتی را از دیگر تغییرات مدیریت توسعه فناوری در این پژوهشگاه عنوان کرد و، افزود: با اجرای این رویکرد نتایج قابل توجهی به دست آوردیم به گونه‌ای که سال ۹۹ که به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرایط کشور در وضعیت عادی نبود ولی بیش از ۷۰ درصد نسبت به سال ۹۸، درآمد حاصل از فناوری ما افزایش یافت و این موفقیت چشمگیری بوده است و توانستیم رتبه پژوهشگاه را در میان یک تا پنج حفظ کنیم.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، این پژوهشگاه را یک پژوهشگاه تک محصوله توصیف کرد و ادامه داد: این پژوهشگاه در رتبه‌بندی‌ها با سایر پژوهشگاهها که دارای پژوهشکده‌های مختلف و تنوع محصولات هستند مقایسه می‌شود و با توجه به اینکه دستاوردهای خوبی در حوزه فناوری داشتیم ضمن آنکه متد کاری اجرا شده، مدل نمونه‌ای تشخیص داده شد و می‌تواند برای سال‌های آتی مدل پایه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

همه چیز درباره رپرتاژ

قیمت شیشه اتومبیل

سم سوسک کش قوی

تعمیرگاه نیسان مورانو

تور کربلا

دانلود آهنگ

تبلیغات در ایتا

عمیرگاه نیسان مورانو

واچ تایم یوتیوب

خرید گرافیت خشک

تقویت انتن موبایل

دانلود برنامه صندوق وام خانگی

تعمیر گیربکس لیفان

دمپر موتور مشعل

فتوسل مشعل

شیر فشار شکن

رله مشعل

شیر برقی گاز

واچ تایم یوتیوب

سلفون opp

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح