کد خبر : 209296
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 فروردین 1403 - 12:21

آشنایی با جزیره خارک؛ از جزیره های مرجانی در خلیج فارس

آشنایی با جزیره خارک؛ از جزیره های مرجانی در خلیج فارس

جزیره خارک از مهمترین جزیره‌های خلیج فارس است که به آن جزیره خارگ نیز گفته می‌شود. این جزیره در ۳۸ کیلومتری بندر گناوه قرار گرفته و از توابع استان بوشهر به‌شمار می‌رود. این جزیره اهمیت اقتصادی زیادی داشته؛ زیرا در آن شرکت‌های نفتی زیادی وجود دارند. در لایه‌های زمین این جزیره، تاقدیس‌های ملایمی وجود داشته

جزیره خارک از مهمترین جزیره‌های خلیج فارس است که به آن جزیره خارگ نیز گفته می‌شود. این جزیره در ۳۸ کیلومتری بندر گناوه قرار گرفته و از توابع استان بوشهر به‌شمار می‌رود. این جزیره اهمیت اقتصادی زیادی داشته؛ زیرا در آن شرکت‌های نفتی زیادی وجود دارند. در لایه‌های زمین این جزیره، تاقدیس‌های ملایمی وجود داشته و چین‌های این لایه در حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه تخمین زده می‌شود.

از مهمترین کوه‌ها در قسمت غربی جزیره می‌توان به کوه لشکری، کوه گردن اشتر، کوه تخت و کوه دیده بان اشاره کرد. کوه دیده‌بان بلندترین نقطه جزیره بوده و ارتفاعی در حدود ۸۷ متر از سطح دریا دارد. حتی در گذشته برای کمک به کشتی‌ها یک فانوس دریایی کوچک روی کوه قرار داده شده است. با خرید بلیط هواپیما خارک می توانید به این جزیره سفر کنید و از دیدنی های آن لذت ببرید. البته سفر به جزیره خارک دانستنی هایی دارد که باید با آنها آشنا باشید.

 بررسی جزیره خارک از گذشته تاکنون

طول جغرافیایی این جزیره در حدود ۸ کیلومتر مربع و عرض آن نیز در حدود ۴ کیلومتر مربع است. همچنین، این جزیره از سطح دریا حدود ۳ متر فاصله دارد. این مکان دارای شهرداری بوده و در قسمت شمالی آن، یک جزیره کوچک دیگر با عرض ۴۰۰ متر واقع شده است. بسیاری از مورخان تاریخ شکل‌گیری این مکان را سده ۱۶ میلادی می‌دانند. در ابتدا دریانوردان و ناخدایان زیادی به این جزیره سفر کرده که به همین دلیل، این مکان شهرت پیدا کرد. بیشتر اهالی جزیره، شیعه و سنی بوده و حدود ۵۰ درصد ساکنین آن اهل سنت هستند.

  معماری خانه های سنتی و مهندسی جزیره خارک

 در این جزیره می‌توان دو نوع ساخت و ساز مهندسی و سنتی را مشاهده کرد. بافت سنتی در قسمت شمال‌شرقی جزیره دیده شده و درواقع، این قسمتمحل سکونت اهالی بومی است. در این منطقه به‌راحتی می‌توان بافت شهری و کوچه‌های باریک را مشاهده کرد.

در قسمت شمال شرقی خارک، خانه‌ها معمولاً یک طبقه بوده و حیاط کوچکی دارند. با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران، اهالی بومی اجازه محدوی برای ساخت و ساز در ضلع شرقی دارند.  در خارک اهالی بومی زندگی کرده و قسمت‌های دیگر جزیره تحت تسلط وزرات دفاع و پایانه‌های نفتی ایران هستند.  در حقیقت، شهرسازی در قسمت مربوط به شرکت نفت به‌صورت مهندسی صورت گرفته است.

بررسی وضعیت آب و هوایی جزیره خارک

 یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن افراد را در مورد این جزیره به خود مشغول می‌کند وضعیت آب و هوایی آن است. خارک آب و هوای بسیار گرمی داشته و هرکسی تحمل این آب و هوا را ندارد. بهترین فصل برای رفتن به خارک بهار، پاییز و زمستان است. البته این جزیره محدودیت‌هایی برای رفت و آمد به‌دلیل وجود نیروهای وزارت نیرو و شرکت‌های نفتی دارد و برای رفتن به این مکان از قبل باید مجوزهایی اتخاذ شود.

اهمیت اقتصادی صنعت نفت جزیره خارک

 یکی از مهمترین پایانه‌های مهم صادرات نفت جهان در این جزیره واقع شده است. حتی این جزیره در طی جنگ تحمیلی نقش مهمی ایفا کرده و حدود ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران از این مکان به نقاط مختلف جهان صورت می‌گیرد. با توجه به این موضوع عراق در طی جنگ تحمیلی حمله‌های زیادی به این جزیره برای نابودی پایگاه‌های نفتی کرد.

خط آهنی در سال ۱۹۱۶ میلادی از بقعه پیر علمدار تا اسکله ساخته شد که با استفاده از آن حمل سنگ از اطراف مقبره علمدار صورت می‌گرفت. شرکت‌های نفتی از بیشتر خاک این جزیره استفاده خدماتی و صنعتی می‌کنند. نیروگاه گازی جزیره خارک بهترین منبع تامین‌کننده انرژی جزیره به‌شمار می‌رود.

سفر به جزیره خارک با فلای تودی

برای سفر به جزیره خارک، می‌توانید ابتدا بلیط ورودی به جزیره را خریداری کنید. سپس می‌توانید از یکی از بنادر مربوطه مانند بندر اروندخوان، ایستگاه‌های تفریحی یا کشتی‌های توریستی برای رسیدن به جزیره استفاده کنید. در نهایت، با رزرو هتل یا اقامتگاه مناسب، اقامت خود را در جزیره خارک راه‌اندازی کنید و از زیبایی‌ها و فراوانی‌های آن لذت ببرید.

می‌توانید بلیط هواپیما برای سفر به جزیره خارک از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن فلای تودی رزرو کنید. با ورود به این پلتفرم، تاریخ و ساعت پرواز مورد نظرتان را جستجو کرده و بلیط خود را خریداری کنید. به‌یاد داشته باشید که قبل از خرید بلیط، شرایط و قوانین مربوط به لغو و تغییر بلیط را به دقت مطالعه کنید.

بهترین زمان سفر به خارک

بهترین زمان برای سفر به جزیره خارک به وابستگی به ترجیحات شخصی و فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، متغیر است. اما به طور کلی، بهار و تابستان از بهترین زمان‌ها برای سفر به خارک است. در این فصول، آب و هوای ملایم، آسمان آبی و دریای زیبا این جزیره، اقامت را به یک تجربه لذت‌بخش و خاطره‌انگیز تبدیل می‌کند.

همچنین در این فصول فعالیت‌های تفریحی و ورزشی در جزیره بیشتر است و شرایطی برای شنا، غواصی، کایاک‌سواری و مسافرت‌های قایقی فراهم است. با این حال، در سایر فصول نیز می‌توانید از جزیره خارک لذت ببرید، اما ممکن است شرایط آب و هوایی و تعداد بازدیدکنندگان متغیر باشد. قبل از خرید بلیط هواپیما خارک بهتر است آب و هوا را چک کنید.

سخن آخر

جزیره خارک از مهم‌ترین جزیره‌های خلیج فارس بوده که موقعیت اقتصادی و تجاری خوبی دارد. درواقع، شرکت‌های نفتی زیادی در این جزیره واقع شده که روی موقعیت اقتصادی آن اثر زیادی می‌گذارند. آب و هوای جزیره بسیار گرم بوده و بهتر است که در فصل بهار یا پاییز و زمستان به این جزیره سفر کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره این جزیره را به دست آورید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پریفرم

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

قیمت شیشه اتومبیل

سم سوسک کش قوی

تعمیرگاه نیسان مورانو

تور کربلا

دانلود آهنگ

تبلیغات در ایتا

عمیرگاه نیسان مورانو

واچ تایم یوتیوب

خرید گرافیت خشک

تقویت انتن موبایل

دانلود برنامه صندوق وام خانگی

تعمیر گیربکس لیفان

واچ تایم یوتیوب

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح