سیدجمالالدیناسدآبادی اسوه فرهیختگان با روحیه حقگویی و شجاعت است
ایسنا/همدان امام جمعه اسدآباد با بیان اینکه بومی بودن سیدجمال الدین اسدآبادی برای ما باعث افتخار است که باید از این بومی گرایی محافظت کنیم، گفت: ۱۸ اسفند روز بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین با شخصیتی ممتاز و مثال زدنی به عنوان اسوه فرهیختگان و با روحیه حقگویی و شجاعت است. حجتالاسلام والمسلمین سیدموسی حسینیمجد دوشنبه ۱۸ اسفندماه در
ایسنا/همدان امام جمعه اسدآباد با بیان اینکه بومی بودن سیدجمال الدین اسدآبادی برای ما باعث افتخار است که باید از این بومی گرایی محافظت کنیم، گفت: ۱۸ اسفند روز بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین با شخصیتی ممتاز و مثال زدنی به عنوان اسوه فرهیختگان و با روحیه حقگویی و شجاعت است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدموسی حسینیمجد دوشنبه ۱۸ اسفندماه در نخستین همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ، فرهنگ و بیداری اسلامی در دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، افزود: امروز دانشگاه سیدجمال نمایانگر افکار و اندیشه سیدجمال و مرکز تخصصی برای آنان که مشتاق آشنایی با سیدجمال هستند، بوده و اسناد، کتاب ها و مقالات سیدجمال در کتابخانه تخصصی دانشگاه که امروز افتتاح شد، برای کسانی که به دنبال اندیشه های این بیدارگر هستند، می تواند مفید باشد.
وی با بیان اینکه سیدجمال با اندیشه پاک و ناب و نبوغ خود به کشورهای مختلف در قاره های گوناگون سفر کرد و به دنبال آن بود تا در جوامع بین الملل اثرگذار باشد و بیداری اسلامی را به وجود آورد، خاطرنشان کرد: رهبر بزرگ عالم تشیع و آزادیخواهان عالم امام خامنه ای در باب اندیشه سیدجمال نکات فراوان دارند، از جمله در ۳۰ خرداد سال ۶۰ در روزنامه جمهوری اسلامی سیدجمال را به عنوان نخستین شخصیت که بیداری اسلامی را مطرح کرد و آغازگر این نهضت بود، معرفی می کنند و در خطبه نمازجمعه سال ۸۹ به جایگاه کاری و نبوغ سیدجمال اشاره دارند و او را مردی بزرگ و اسلام خواه و مبارز و شجاع می دانند.
حسینی مجد همچنین با اشاره به شهید مطهری در کتاب خود با نام بررسی نهضت اسلامی در ۱۰۰ سال اخیر مطرح کرد: مطهری در این کتاب خود سیدجمال را سلسله جنبان ۱۰۰ سال اخیر می نامد و می گوید سیدجمال بیداری اسلامی را در جامعه آغاز کرده و بازگشت به اسلام نخستین و دوری از بدعت و تن دادن به حقایق را سیدجمال مطرح کرده است.
وی با اشاره به اینکه دیدگاه سیدجمال آن بود که عقب ماندگی مردم جبران شود و به اسلام اصیل بازگردند، افزود: امروز نزدیک به نیم قرن است بنیانگذار انقلاب با تکیه به مردم و اعتماد مردم اندیشه های پاک را در کشور ایران اسلامی عملی و پیاده کرد.
امام جمعه اسدآباد با بیان اینکه سیدجمال اگر آرزوی بیداری اسلامی را داشت اما رهبر با باز کردن اندیشه های ناب اسلامی عملی این امر را پیاده کرد، ادامه داد: جمهوری اسلامی به عنوان حقیقت و الگودهی و یک پردازش حقیقی افکار اسلامی و جمهوری اسلامی، استقلال و آزادی در مملکت ما پیاده شده و الگودهی برای دیگر کشورهاست.
وی اظهار کرد: امام راحل اسلام و مسلمانان را به دو دسته تقسیم کردند که دسته اول اسلام ناب محمدی بود و این دسته همان اسلامی است که با ایده امام و فقه جعفری زیرپرچم ولایت با همراهی مردم انجام شده و می تواند قرن ها ادامه یابد چراکه بحث ایده شهادت طلبی در آن وجود دارد.
حسینی مجد با اشاره به اینکه دسته دوم اسلام آمریکایی دارند، مانند برخی از شیوخ اطراف ایران که مملکت، ذخایر و مردم خود را به دشمنان داده و لطمه خورده اند، تأکید کرد: اگر می خواهیم به عزت برسیم باید از دسته اول و ایده برگرفته از اسلام از فقه جعفری را عملی کنیم.
رئیس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی نیز در این همایش اظهار کرد: دانشگاه جامعه محور سیدجمال الدین اسدآبادی با مأموریت علوم انسانی و اسلامی در راستای تحقق گام دوم بر آن است برند اندیشه ناب و پایتخت اندیشه ناب بیداری اسلامی در روند یک کار علمی را در دیار سیدجمال تبیین کند که این امر با انجام پژوهش های علمی و کنفرانس ها و همایش های مختلف بین المللی و ملی و داخلی و کشوری محقق خواهد شد.
حسین مرادی مخلص با بیان اینکه تفکرات بیداری اسلامی را مدیون قدم ها و چهره بی بدیل سیدجمال الدین اسدآبادی هستیم، گفت: همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ، فرهنگ و بیداری اسلامی به عنوان نخستین کنگره بزرگداشت سیدجمال به معنای واقعی توسط دانشگاه سیدجمال در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه اگر چه سیدجمال الدین اسدآبادی دارای فرزند نبوده اند اما امروز همه فرزندان دیار سیدجمال و جهان اسلام فرزندان بیدارگر جهان اسلام هستند، خاطرنشان کرد: با ظرفیت ناب دانشگاه سیدجمال در بحث بیداری اسلامی روند یک دانشگاه مستقل با حمایت مسئولان شهرستان و مجموعه استانی و ملی در حال اتفاق است.
مرادی مخلص همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی به عنوان چهار دانشگاه مستقل دولتی در استان همدان بوده که از سال ۹۰ با مأموریت در حوزه علوم انسانی و اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و ۱۰ سال از عمر چابک این دانشگاه می گذرد و طی این مدت دستاوردهای ارزشمندی داشته است.
وی با بیان اینکه دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی یک نگین برای دیار سیدجمال است به طوریکه این فضای علمی و ظرفیت آکادمیک می تواند محور توسعه پایدار شهرستان باشد، تصریح کرد: فعالیت سیدجمال الدین اسدآبادی منطقه ای و ملی نبوده بلکه جهانی فعالیت داشته و جهانی گام برمی داشته است که با معرفی افکار و اندیشه هایش، می توان او را برای شهرستان ماندگار کرد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به زندگی سیاسی اجتماعی سیدجمال در مقابله با استعمارگران وقت و سفرهای متعدد وی برای پیوند جهان اسلام گفت: انتشار روزنامه فراوان و بیان اندیشه های ناب خود در قالب روزنامه، نشست های بزرگ علمی، ارائه مقالات ارزشمند را از جمله فعالیت های وی می توان برشمرد.
کیومرث سرمدیواله با اشاره به روح و روان جامعه ایران در زمان سیدجمال به لحاظ سیاسی اجتماعی که با گوشه نشینی، ترس، عدم رضایت به وضعیت موجود، فقر و بی سوادی و خودکامگی سلاطین وحکام همراه بود، تصریح کرد: در این شرایط فضای بسته آزاداندیشی به نام سیدجمال از محله سیدان اسدآباد در مقابل استعمار سربرآورد.
وی با تقدیر از دانشگاه و ریاست دانشگاه در برگزاری این همایش گفت: اگر ریشه آزادیخواهی در اقصی نقاط دنیا ریشه دوانده، از وجود شاگردان و تربیت شدگان و اندیشه های سیدجمال بوده و انتظار است اندیشمندان به این آسیب های نوظهور که موجب گرفتاری جوانان شده، راهکارهای خود را ارائه دهند.
فرماندار شهرستان اسدآباد هم با بیان اینکه این همایش در خانه علم و دانش در مکان سیدجمال برگزار می شود که این امر موجب مسرت مردم دیار سیدجمال الدین اسدآبادی است، خاطرنشان کرد: سیدجمال با اندیشه های والا و مترقی خود الهام بخش آزادیخواهان بود و وی با سیره و راه بازگشت به بیداری اسلامی تلاش برای ایجاد وحدت داشت.
سعید کتابی با اشاره به سفرهای متعدد سیدجمال در راستای یک نظام حاکمیتی در جهان اسلام تربیت شاگردان بسیار افزود: سیدجمال مأموریت خود را بیداری اسلامی می دانست و فعالیت خود را با روزنامه هایی چون عروه الوثقی با توجه به اقتضائات زمان خود انجام می داد.
وی هوش و ذکاوت، نفوذ کلام، قدرت القا، آشنایی با جهان و زمانه خود و شناخت دردمندی جهان را از خصوصیات و ویژگی های موفقیت های سیدجمال عنوان کرد و یادآور شد: امیدواریم برگزاری این همایش ها در معرفی این بیدارگر تداوم یابد. با توحه به اینکه اعتقاد داریم دانشگاه نقطه عطف هر منطقه است با وجود دانشگاه سیدجمال امیدواریم تحولات ارزنده و ارزشمندی با وجود این دانشگاه در راستای رشد و توسعه شهرستان داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم از خانواده مرحوم دکتر سیدهادی خسروشاهی سیدجمال الدین شناس و پژوهشگر، خانواده مرحوم دکتر فیضی سخا عضو سابق هیئت علمی دانشگاه سیدجمال و پرفسور فرامرز میرزایی رئیس سابق دانشگاه سیدجمال و دبیر علمی همایش تجلیل شد.
۸۳ مقاله خارجی و داخلی به فارسی به دبیرخانه همایش دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی ارسال شده که ۸۰ درصد دانشگاه ها در این همایش دارای مقاله هستند و ۲۰ درصد مابقی دانشگاه ها نیز اگر در این همایش مقاله ندارند، جزء دانشگاه های فنی بوده و با دانشگاه سیدجمال مرتبط نبوده اند.
تعداد داوران ملی و بین المللی برای داوری مقالات در این همایش ۲۵ نفر بوده و این همایش با ۹ محور شامل بازگشت به اسلام، دشمن ستیزی و استعمارستیزی، حرکت اسلامی معاصر، همگرایی و وحدت جوامع اسلامی، خودسازی و تمدن اسلامی، علم و اسلام، انعکاس بیداری اسلامی در ادبیات فارسی و عربی، ادبیات مقاومت و بیداری اسلامی و نقش فرهنگ در تعلیم و تربیت برگزار شد.
به گزارش ایسنا، امروز نخستین همایش ملی «پژوهش های کاربردی در تاریخ فرهنگ و بیداری اسلامی» توسط دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی با همکاری دانشگاه های بزرگ و انجمن های علمی کشور به منظور شناخت ابعاد پژوهشهای انجام شده توسط جامعه فرهیخته و علمی کشور در حوزه بیداری اسلامی با حضور ۸۲ دانشمند بنام داخلی و خارجی با شاخص ISC به صورت مجازی برگزار شد.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰