کد خبر : 116149
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 - 15:01

سلامت دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی مهم‌ترین دغدغه است

سلامت دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی مهم‌ترین دغدغه است

ایسنا/لرستان مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد گفت: سلامت دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی برای خانواده‌ها و به‌خصوص خود ما نیز مهم‌ترین دغدغه است. محمد مهرافزون در جلسه‌ای با مدیران مدارس ابتدایی شهری و روستایی آموزش‌وپرورش بروجرد که امروز یکم آذرماه پیرامون کیفیت‌بخشی، آموزش در فضای مجازی و حضوری و بازگشایی مدارس در سالن دبستان حافظی برگزار شد، ضمن تبریک

سلامت دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی مهم‌ترین دغدغه است

ایسنا/لرستان مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد گفت: سلامت دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی برای خانواده‌ها و به‌خصوص خود ما نیز مهم‌ترین دغدغه است.

محمد مهرافزون در جلسه‌ای با مدیران مدارس ابتدایی شهری و روستایی آموزش‌وپرورش بروجرد که امروز یکم آذرماه پیرامون کیفیت‌بخشی، آموزش در فضای مجازی و حضوری و بازگشایی مدارس در سالن دبستان حافظی برگزار شد، ضمن تبریک و شادباش هفته بسیج خدمت طنین افکنان صلابت، شجاعت، سمبل‌های پایداری و اسوه‌های سلحشوری، اظهار کرد: نقش و کارکردهای بسیج در عرصه‌های مختلف از جمله امنیتی، رفاهی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، سازندگی، فرهنگی، امدادی و بهداشتی …منشأ خیروبرکت بوده است و تا زمانی که تفکر بسیجی در کشور حاکم است هراسی نیست چون بسیجیان در مکتب حسینی، خمینی، مهدویت و امثال سردار سلیمانی درس‌خوانده است.

وی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی باید کسانی سکان‌دار باشند که تفکر بسیجی داشته باشد و تفکر بسیجی باید نسبت به گذشته بیشتر در جامعه نهادینه شود و بخصوص در دانش آموزان، این نسل آینده‌ساز جامعه جاری و ساری شود.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد خاطرنشان کرد: در ایام کرونا مدیران و آموزگاران صابر و فاخر در بروجرد هم چون یک بسیجی عاشقانه، خالصانه، مخلصانه و با روحیه جهادی مرد میدان عمل و مقابله با مشکلات شدند و با وجود کرونا و ایجاد مشکلات در نظام آموزشی ولی اجازه ندادند آموزش تعطیل شود، طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواست‌های حقیر، نشدن است و به‌درستی این فرمایش رهبر در زمان کرونا در معلمان ما متبلور شد و مانند یک بسیجی پاک دل آیت عشق و ایثار را برسینه خود نهادند.

مهرافزون با بیان حدیثی از حضرت علی (ع) که می‌فرماید: نگهداری و بهره‌گیری درست از تجربه سبب موفقیت است، اضافه کرد: مدیریت و رهبری از ارکان کلیدی و اساسی هر سازمان و ارگان است و مدیریت آموزشی در بین سایر مدیریت جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد و اگر مدیران آموزشی مدارس دارای دانش و مهارت‌های لازم و کافی باشند بدون شک نظام آموزشی از کیفیت‌بخشی، اثربخشی، کارآیی و از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود.

وی به گذشته‌نگری به‌عنوان یک ویژگی خاص برای مدیران موفق اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل مهم در تصمیم گیرهای یک مدیر با درایت استفاده از تجربیات گذشته است، آن‌ها بر این باورند که اگر از تجربه‌های گذشته به‌صورت صحیح و مناسب استفاده شود، میزان موفقیت در تصمیم‌ها افزایش یافته و تصمیمات از ارزش و اعتبار بیش‌تری برخوردار خواهند شد و اصولاً هرقدر که تجربه مدیران بیش‌تر باشد، توانمندی وی در شناخت مسائل مختلف و حل مشکلات بیش‌تر خواهد بود و طبعاً عقیده و نظر او ارزشمندتر و مقبول‌تر خواهد بود.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد بیان کرد: در برابر گذشته‌نگری، آینده‌نگری هم برای مدیران کارآمد لازم است، آینده‌نگری به یک مدیر این توان را می‌دهد که تهدیدها و فرصت‌هایی که در آینده با آن‌ها مواجه می‌شود را پیش‌بینی کند و زمان کافی برای تفکر و تصمیم‌گیری قبل از برخورد با آن‌ها را داشته باشد. همچنین آینده‌نگری سبب می‌شود انسان اهداف بلندمدت همراه با طراحی و استراتژی‌های لازم برای دستیابی به آن اهداف را تدوین کند.

مهرافزون در خصوص انتخاب مدیر فرازی از نهج‌البلاغه که حضرت علی (ع) به مالک گفته را عنوان کرد که: ای مالک برای کارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… مدیرانی را انتخاب کن که دو ویژگی داشته باشند یکی بزرگی و عظمت کار او را ناتوان نسازد و دوم اینکه زیادی کار او را پریشان و رنجور نسازد را بیان کرد و ادامه داد: یک مدیر خوب و موفق دارای ویژگی‌های اشرافیت بر کار، قدرت و جسارت، خلاقیت و قوه ابتکارونوآوری بخصوص در سختی‌ها و تنگناها، جدیت، متانت، شجاعت، انعطاف‌پذیری، بصیرت و آگاهی، قاطعیت وبرش، داشتن فلسفه وجهان بینی روشن و اهداف بزرگ و وقت‌شناسی و نظم و انضباط است.

وی افت تحصیلی دانش آموزان را یکی از آفت‌های تدریس غیرحضوری در زمان کرونا دانست و اظهار کرد: این کوچ اضطراری دانش آموزان از فضای حقیقی مدرسه به فضای مجازی افت تحصیلی را برای نظام آموزشی ما به ارمغان آورد، افت تحصیلی تنها شامل تجدیدی و مردودی دانش آموزان نیست بلکه وقتی آموخته‌ها و توانایی دانش‌آموز از آنچه انتظار می‌رود کمتر باشد، افت تحصیلی روی داده است که شیوع ویروس کرونا این مفهوم و آسیب را در عرصه تعلیم و تربیت مجازی در جامعه پررنگ‌تر کرد و مدیران باجسارت برای جلوگیری از افت تحصیلی برنامه‌های عملیاتی و مدونی با کمک وهم فکری معلمان و انجمن اولیا و مربیان برنامه‌ریزی کنند.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد تصریح کرد: نظارت‌ و کنترل‌ از جمله‌ وظایف‌ مهم‌ مدیران‌ آموزشی‌ است‌ که‌ میزان‌ پیشرفت‌ در جهت هدف‌ها را اندازه‌گیری‌ می‌کند و سبب‌ تشخیص‌ به‌موقع‌ انحرافات‌ و انجام‌ اقدامات‌ اصلاحی ‌یا تغییرات‌ در حوزه تحت مدیریت خود می‌شود، مدیران باید جلسه‌های‌ تبادل‌نظر و ارائه‌ بازخورد به‌ معلمان‌ در زمینه‌ ‌عملکردشان‌ در طول‌ سال‌ تحصیلی‌ جهت‌ اصلاح‌ عملکردهای آن‌ها داشته باشند و از کار معلمان ارزشیابی درست و واقع‌بینانه‌ای داشته باشند و معلمانی را که صادقانه تلاش می‌کنند را شناسایی و مورد تشویق قرار دهند.

مهرافزون در خصوص سیاست آموزش‌وپرورش در بازگشایی مدارس به‌صورت تدریجی و اقتضائی در اول آذرماه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سلامت دانش آموزان و همکاران فرهنگی برای خانواده‌ها و به‌خصوص خود ما نیز مهم‌ترین دغدغه است به همین دلیل مدیران موظف به رعایت دستورالعمل ابلاغی از سطح ملی معروف به طرح صفر شش هستند و کمیته سلامت در مدارس تشکیل شود و انجام واکسیناسیون همکاران پیگیری و چک‌لیست‌های بهداشتی در سامانه نظارت دقیق تکمیل و بارگذاری شود.

وی اضافه کرد: در روزهای بازگشایی مدارس، فقط برخی از درس‌ها برای دانش‌آموزان به‌طور حضوری برگزار می‌شوند البته امکانات و شرایط برگزاری کلاس حضوری در مدارس مختلف متفاوت است. هر مدرسه به‌تناسب امکانات و جمعیت و شرایط خود می‌تواند نحوه برگزاری کلاس‌های حضوری یا مجازی در شورای مدرسه تنظیم کند و مدیران موظفند برنامه کاری خود را دقیقاً به والدین اطلاع‌رسانی کنند.

معاون مدیرکل و مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد ضمن تائید اینکه مشورت و روابط انسانی موفق در محیط کار و تفویض اختیار برای یک مدیر از ویژگی‌های مثبت است، بیان کرد: در قرآن کریم آمده ما قوم موسی را به ۱۲ تیره تقسیم کردیم و هر تیره‌ای را برای خود امتی بود و رهبری داشت و یک مدیر موفق خوب می‌داند به‌تنهایی نمی‌تواند تمام وظایفی را که به او منسوب شده انجام دهد.

مهرافزون ادامه داد: تفویض اختیار از سوی مدیر برای دست‌یابی به اهداف مؤثر است. تفویض اختیار یعنی تقسیم مجدد اختیار به کارکنان حوزه مدیریت یک مدیر است و از طرفی توانایی برقراری ارتباط در محیط کار، یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مهارت‌هایی است که هر مدیری باید به‌خوبی به آن مسلط باشد.

وی عنوان کرد: سبک مدیر در برقراری ارتباط مؤثر با کارکنان، همکاران و مقامات بالاتر نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در عملکرد و موفقیت وی دارد و مدیری موفق است که از مهم‌ترین مؤلفه‌های افزایش انگیزش در بین کارکنان خود استفاده کند و با خلاقیت و نوآوری، افزایش نقش کارکنان در اتخاذ تصمیمات خرد و کلان مدرسه، زیبایی و ایجاد تنوع محل کار، استفاده از نظام پاداش مناسب و ایجاد محیطی آرام و به دور از تنش بهترین بهره‌وری را ببرد.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد کنترل در فضای مجازی و استفاده از پیام رسانه‌ای داخلی را از کارهای مهم مدیران درزمینه تدریس در فضای مجازی عنوان کرد و افزود: مدیران اطلس‌های آموزشی مدرسه خود را بروز رسانی کنند و در نحوه بارگذاری فیلم‌های تدریس همکاران نظارت داشته باشند که حتماً تدریس خود همکار بارگذاری شود، هرگونه مورد و مشکل در مدارس را کتباً به اداره آموزش‌وپرورش گزارش دهند.

مهرافزون با تأکید به اینکه تعلل هیچ مدیری را در پاسخ‌گویی به بخشنامه‌ها پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: مدیران با دقت و به‌وقت به تمامی بخشنامه‌های اجرایی سازمان پاسخ‌گو باشند و در انجام اموری که نیازمند کسب اجازه از اداره وجود دارد کوتاهی نکنند و سلسله‌مراتب اداری رعایت شود و مدیران تمامی تصمیمات اتخاذی مدرسه را تحت نظر شورای مدرسه اتخاذ کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح