کد خبر : 85481
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آبان 1400 - 21:59

دانشجویان و جریان سازی اجتماعی مهارت‌های ارتباطی

دانشجویان و جریان سازی اجتماعی مهارت‌های ارتباطی

ایسنا/خراسان رضوی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دانشجویان به عنوان گروه مرجع می‌توانند بر روی همسالان خود به خصوص کانون‌های فرهنگی دانشجویی تاثیرگذاری بالایی داشته باشند و جریان سازی اجتماعی را در ارتباط با مهارت‌ها به وجود آورند. دکتر معصومه ابتکار امروز ۲۰ تیرماه در وبیناری تحت عنوان «افتتاحیه طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی

دانشجویان و جریان سازی اجتماعی مهارت‌های ارتباطی

ایسنا/خراسان رضوی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دانشجویان به عنوان گروه مرجع می‌توانند بر روی همسالان خود به خصوص کانون‌های فرهنگی دانشجویی تاثیرگذاری بالایی داشته باشند و جریان سازی اجتماعی را در ارتباط با مهارت‌ها به وجود آورند.

دکتر معصومه ابتکار امروز ۲۰ تیرماه در وبیناری تحت عنوان «افتتاحیه طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور»، اظهار کرد: انسجام اجتماعی و مسئله‌یابی یکی از ماموریت‌های ما در حوزه خانواده است که در ارتباط با خانواده صورت گرفت. موضوع نقص در مهارت‌های ارتباطی یکی از مشکلات اصلی ماست که البته خاص خانواده‌های ایرانی نیست و در دنیا هم اختلالات ارتباطی به عنوان یک معظل برای زندگی همزیستی خانوادگی و اجتماعی مطرح می‌شود.

وی افزود: ما در این زمینه تلاش کردیم تا با دستگاه‌های اجرایی مختلف وارد همکاری شویم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنایت ویژه‌ای به این رویکرد داشت و ما در قالب طرح‌های مختلف با وزارت علوم همکاری می‌کنیم. اکنون که در هفته‌های پایانی دولت دوازدهم هستیم این طرح‌ها به نتیجه و جمع‌بندی رسیده و می‌توانیم یک تاثیرگذاری را در ارتباط با اجرای این طرح‌ها مشاهده کنیم و امیدوار هستم که دولت آینده هم بتواند این طرح‌ها را استمرار دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: توجه به موضوعات مهارت‌های خوب زیستن، تفکر خلاق، ارتباطی، گفت‌وگو، تاب‌آوری اجتماعی و مهارت‌های مرتبط با تاب‌آوری در شرایط سخت و دشوار اجتماعی و اقتصادی یکی از موضوعات بسیار کلیدی و کاربردی برای جامعه کنونی ما نیز به حساب می‌آید. گروه دانشجویان به عنوان گروه مرجع می‌توانند بر روی همسالان خود به خصوص کانون‌های فرهنگی دانشجویی تاثیرگذاری بالایی داشته باشند زیرا هدف اصلی برنامه‌ هستند و تاثیرگذاری بالایی را در جمع دانشجویان و همسالان خود دارند و می‌توانند جریان سازی اجتماعی را در ارتباط با این موضوع به وجود آورند.

وی عنوان کرد: مخاطب ما در این زمینه، دانشجویان هستند و برای اینکه بتوانیم همزیستی مفیدی را در جامعه داشته باشیم و به زندگی مورد نظر خود که یک ملاک آن، شاد زیستن است و اینکه در کنار هم بتوانیم به اهداف فردی، خودشکوفایی و اهداف کلان اجتماعی دست پیدا کنیم نیاز به مهارت‌هایی داریم که شاید آموزش این مهارت‌ها باید از دوره ابتدایی و از درون خانواده آغاز شود. نسبت به این موضوع غفلت شده و ما در این دوره‌ها به طور مشخص سعی کردیم این خلاء و غفلتی که اتفاق افتاده را مورد توجه قرار دهیم و بتوانیم دانشجویان را نسبت به شناسایی توانمندی‌ها کمک کنیم تا این توانمندی‌ها در سطح فردی و اجتماعی بروز پیدا کند و  آن را در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار دهند. همچنین بتوانند از این توانمندی برای بهتر زندگی کردن، تفکر، گفت‌و گو، خوب ارتباط گرفتن، حل و فصل اختلاف و تفاوت دیدگاه به کار گیرند؛ چراکه یکی از الزامات زندگی اجتماعی محل خانوادگی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: مهم است تا بدانیم ما با چه مهارت‌هایی می‌توانیم شرایط گوناگون را مدیریت کنیم تا لزوما به خشونت، پرخاشگری و درگیری کشیده نشود و در محیط دانشجویی بتوانیم با تنوع فرهنگی و دیدگاهی گفت‌و گویی را ترتیب دهیم. موضوع گفت‌وگوی بین نسلی یکی از موضوعات مهم فعالیت‌های معاونت در این دوره بوده است. توجه به این موضوع باعث شد که بین نسل‌های مختلف، تفاوت‌های زیادی به وجود آید و ما باید این تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم که نسل جوان در ارتباط با دغدغه‌هایی که دارد، گفت‌وگویی موثر در سطح خانواده و جامعه انجام دهد. بنابراین جامعه ما نسبت به این موضوع نیازمند است و آن را ضروری می‌داند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: ما در بسیاری از کنش‌های اجتماعی شاهد این موضوع هستیم که اگر گفت‌وگو برقرار نشود، افراد دچار سوء تفاهم و دلخوری می‌شوند و حتی در سطح کلان، قهر شکل می‌گیرد و این قهر ناشی از آن اعتقادات، نگرانی‌ها، عدم تحقق مطالبات، عدم تحقق گفت‌و گو، عدم انتقال کامل مفاهیم بین دو طرف و حتی انتقال اخبار نیز می‌شود. بنابراین این موضوع محوری است و برای همه جوامع ضروری به شمار می‌رود. خوشبختانه امروز ما توانستیم در کشور تجربه خوبی نسبت به این مسئله کسب کنیم.

وی گفت: ما توانستیم دوره‌های ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی را در  ۱۰۰ نقطه آسیب‌پذیر کشور غیر از دانشگاه‌ها اجرا و تجربه آن را به وزارت علوم منتقل کنیم. همچنین در مهارت‌های خوب زیستن یک کار  مفصلی صورت گرفت و مخاطب این دوره‌ها مربیانی هستند که می‌توانند این مهارت‌ها را در گروه مخاطبان شکل دهند. ما طرح گفت‌وگوی ملی خانواده را طی چهار سال گذشته انجام دادیم و هدف اصلی از این طرح، ارتقاء مهارت‌های ارتباطی و گفت‌وگو در بین جوانان و خانواده‌ها است. ما این تجربیات را در اختیار وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور قرار دادیم و امیدواریم از این تجربیات استفاده شود.

ابتکار افزود: انتظار داریم که این طرح در دانشگاه‌هایی که اجرا شده استمرار پیدا کند و طرح را به مثابه نهالی ببینید که با کمک ما در دانشگاه کاشته شده و انتظار داریم که آن نهال در دستگاه‌های مختلف به نهالستان تبدیل شود. این مهارت‌ها را توسعه داده و آیندگان از این طرح، یک جریان‌سازی فرهنگی و اجتماعی به وجود آورند و استمرار دهند. این اقدام و برگزاری طرح سفیران فرهنگی نباید به یک دوره بسنده شود و در دولت آینده شاهد استمرار آن باشیم زیرا یک ضرورت فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی جامعه ما است و اگر به آن توجه نکنیم طبیعتا مشکلاتی را در آینده خواهیم داشت.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خرید چرخ دستی حمل بار از تولید کننده

پریفرم

تدریس خصوصی زبان آلمانی در منزل

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

قیمت شیشه اتومبیل

سم سوسک کش قوی

تور کربلا

تبلیغات در ایتا

عمیرگاه نیسان مورانو

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح