کد خبر : 179131
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دی 1400 - 16:47

تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز دانشگاهیان

تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز دانشگاهیان

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین بسته های اینترنتی دانشجویان خبر داد و گفت: با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته‌های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با استفاده از ظرفیت صندوق‌های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی

تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز دانشگاهیان

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین بسته های اینترنتی دانشجویان خبر داد و گفت: با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته‌های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با استفاده از ظرفیت صندوق‌های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد تقی نظرپور در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی که به صورت مجازی برگرار شد، تاکید کرد:این کنفرانس با تلاش مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همّت انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران و با مشارکت سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشگاه‌های بزرگ و معین استان‌ها، مؤسسات علمی بین‌المللی و با حضور گسترده اندیشمندان و دانشمندان، شخصیت‌های علمی و اجرایی کشور برگزار می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در این کنفرانس دو روزه شاهد ارائه مقالات با ارزشی از سوی اساتید برجسته و به نام دانشگاه‌های معتبر و مطرحِ در دنیا  با هدف ارائه‌ی تجارب در شرایط خاص کرونایی، پنل‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه مجازی، نمایه‌سازی مقالات پذیرفته شده و چاپ مقالات منتخب هستیم. همچنین مقالاتی در زمینه‌های شناخت چالش‌ها و فرصت‌های عصر کرونایی در فرآیند آموزش و توسعه منابع انسانی، معرفی و تجزیه و تحلیل تئوری‌ها و مدل‌های آموزشی و توسعه منابع انسانی، ارائه تجارب سازمان‌ها و دانشگاه ‌ها در تغییر پارادایم ایجاد شده در روش‌های آموزش و سایر عناوین مرتبط با موضوعات و محورهای اصلی کنفرانس ارائه خواهد شد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: متأسفانه پدیده‌ مخرب شیوع ویروس کووید-۱۹ که دارای ضریب انتقال فوق‌العاده زیادی است، پیامدهای بسیاری را به شکل‌های مختلف خرد و کلان، آشکار و پنهان برای همه نهادها از جمله دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشورمان در پی داشت و نظام آموزش عالی کشور که از جمله نهادهای جمعی متمرکز با حضور نخبه ترین افراد جامعه اععم از اساتید و دانشجویان(به‌عنوان مسئولین فعلی و آینده کشور) که از وسیع‌ترین عرصه‌های جمعی تعاملات ارتباطاتی در کشور محسوب می‌شوند، به یک باره و با یک شوک ناگهانی از جنبه‌ی حضور فیزیکی در مجامع علمی مواجهه شدند. تعدای از دانشجویان، کارکنان و اساتید برجسته‌ای را از دست دادیم و همین‌جا برای شادی روحشان از درگاه ایزد منان مسئلت داریم.

نظرپور ادامه داد: نهاد دانشگاه که در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فوق برنامه و فعالیت‌های اجتماعی با شوک تعطیلی و رکود حضور در صحنه روبرو شدند و دانشجویان که از نظر وضعیت روحی، روانی و اقتصادی در فشار و تنگنا قرار گرفتند و شیوع کرونا در ذهنیت و زندگی خانواده‌های دانشجویان و حتی آحاد افراد جامعه  نفوذ پیدا کرده و اذهان اجتماعی را مشغول خود ساخته است.

به گفته وی، این رخداد پیچیده و چند وجهی نیاز به چاره جویی در حوزه‌های سیاستگذاری آموزش عالی و برون رفت از این تنگنا را ضرورتی انکار ناپذیر قلمداد می‌کند که نیازمند به فکر و اندیشه قوی و نیازمند به تغییر خط مشی در اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی است.تحولی که با تلاش مضاعف نیروهای متخصص به زودی به بار نشست و ثمره‌ی آن، رسیدن به اجرای راهکار آموزش از راه دور و مجازی بود و تاکنون به موفقیت‌های خوبی نایل شدیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به راهبرد ها و اقدامات به‌کار رفته در نظام آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت:دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در ترم دوم سال تحصیلی قبل (۱۳۹۸-۹۹) بلافاصله بعد از توقف کوتاه، به فعالیت خود ادامه داده و تعطیل نشدند، بلکه با تعامل و هم‌افزایی بینِ بخشی و با به اشتراک‌گذاری تجارب و دستاوردهای علمی، به‌سرعت با یک بازآرایی به فضای مجازی روی آورده و با به‌کارگیری شیوه‌های نوین آموزشی و تعریف برنامه‌ها و فعالیت‌ها در فضای مجازی، هدایت و راهبری فعالیت‌های خود را به‌عهده گرفتند و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور را به اثبات رساندند.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری نهایت تلاش خود را در نیل به شناسایی و کشف واکسن بیماری کووید-۱۹ ، طرح اقدامات ابتکاری معطوف به مهار و پیشگیری، تولید و ساخت کیت‌های مورد نیاز، افزارها و وسایل مورد نیاز و … به‌عمل آورده و به نتایج درخشانی دست یافتند. در این زمینه، با توجه به توانمندی‌های موجود در حوزه علوم پایه، بیولوژی و بیوتکنولوژی در دانشگاه‌ها و در دانشکده‌های علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی و ضرورت همکاری آنها با وزارت بهداشت در تهیه کیت‌های تشخیصی و بررسی نمونه‌ها و سایر عملیات پشتیبانی مقرر شد که  پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک مسئولیت هماهنگی‌های لازم را به‌عهده داشته باشد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها به‌تقویت شبکه‌های فنی- اجتماعی مبتنی بر ساز و کارهای ارتباط بینِ‌بخشی و بینِ سیستمی که امکان فعالیت شبکه‌ای را در درون و با بیرون نهاد علم و دانشگاه فراهم می‌سازد، پرداختند. همچنین پارک­ های علم و فناوری و مراکز رشد، دانشگاه­ ها و مؤسسات پژوهشی و هم‌چنین آزمایشگاه­ های تخصصی که دارای امکانات و تجهیزات لازم بوده‌اند در تولید اقلام مورد نیاز، پشتیبانی لازم را ارائه کرده‌اند.

دکتر نظرپور افزود:حمایت از واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاهی و پارک­های علم و فناوری که در تولید محصول یا خدمت مورد استفاده در کاهش بار خسارت ویروس کورونا فعال هستند. که بیش از ۶۰ واحد فناور و شرکت­های دانش­بنیان خود را در زمینه تولید دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی پشتیبانی و فعال کرده‌اند.

به گفته معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم؛ یکی دیگر از اقدامات مؤثر این وزارت و دانشگاه‌ها، تقویت سواد دیجیتال، استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی نسلی، تقویت زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری و تأمین نیازهای نرم افزاری مطابق با امکانات زیر ساختی از نظر سرعت پهنای باند اینترنت، ایجاد و تقویت سامانه‌های مختلف آموزشی می‌باشد که در این زمینه موفقیت‌های خوبی به‌دست آمد.

نظرپور با تاکید بر اینکه با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته‌های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با استفاده از ظرفیت صندوق‌های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت، گفت: خوشبختانه در این دوره برای دانشجویان در زمینه آموزش اقدامات خوبی از جمله فراهم‌سازی امکان انتقال دانشجویان به‌دانشگاه‌ها و مراکز محل زندگی، مساعدت در انجام پروژه‌های پایان‌نامه‌ای در دانشگاه‌های محل زندگی دانشجو، برگزاری جلسات ارائه گزارش، جلسات دفاع از پایان‌نامه به‌صورت مجازی و آنلاین، اختصاص فضای  مناسب برای حفظ و نگهداری دروس ارائه شده در سرور دانشگاه به عمل آمد.

وی تاکید کرد:در این شرایط، برای دانشجویان در زمینه خدمات رفاهی اقدامات در خورتوجهی صورت پذیرفت. از جمله این خدمات محدود کردن ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه‌ها و جلوگیری از تجمع دانشجویان با برنامه‌ریزی حضور بر اساس اولویت از نظر نوع پژوهش و مدت ماندگاری، از نظر سنوات تحصیلی، ضد عفونی و گند زدائی منظم کلیه مراکزی که مورد استفاده  دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال گذراندن مراحل آزمایشگاهی و پایان‌نامه خود هستند. هم‌چنین ارائه وام‌های دانشجویی برای تهیه نیازهای سخت‌افزاری و نرم افزاری دانشجویان و …است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: طبق قوانین و مقررات موجود، استفاده از ظرفیت ارائه خدمات مجازی به‌صورت حداکثری که بر اساس بخشنامه‌های صادره از سوی «ستاد ملی مقابله با کرونا»، «فرماندهی عملیاتی ستاد مقابله با کرونا» و «حوزه ستادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری»  ابلاغ شده‌اند و استفاده حداکثری از ظرفیت دورکاری کارکنان در حوزه‌ی ستادی وزارت عتف صورت گرفته است.

معاون وزیر علوم یادآور شد: آموزش مجازی برای دروس کارگاهی، دروس طراحی و آتلیه‌ای، آموزش هنرهایی از قبیل موسیقی، تئاتر، گرافیک و مجسمه‌سازی و دروس آزمایشگاهی دانشگاهی نیز با محدودیت‌هایی همراه است و نیاز به یک سیستم تلفیقی متشکل از «حضور کنترل‌شده و محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی و نیز به‌صورت مجازی» توأمان دارد.

نظرپور در پایان خاطر نشان کرد:اکنون هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در حال برگزاری است و پیشرفت های شایان توجهی در این زمینه حاصل شده است و با توجه به نیاز جامعه، انتظار می‌رود دستاوردهای قبلی و جدید و رهنمودهای خاص در این‌عصر ظهور کرونایی و تحریم ظالمانه تدوین و در اختیار مسئولین و دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد. تجارب ارزشمند دانشمندان و نخبگان از دانشگاه‌های معتبر و مطرح جهانی می‌تواند به تدوین این دستاوردها کمک شایان توجهی کند چرا که این تبادل تجربیات ارزشمند ضروری است ولی شرایط مختلف و متنوع سطوح دانشگاهی، وضعیت ناموزون ساختاری و زیرساخت‌های موجود، رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی موجود در دانشگاه‌های کشور، ایجاب می‌کند که این دستاوردها بومی‌سازی شده و منطبق بر شرایط هر دانشگاه و سازمانی تکمیل و اجرایی شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فلت تی ئی
رشته آش
کاکتوسو
شکرو
رب فود
بیبی لازم
آی شیکر
کرم ارده
آجیل کار
تایپیستو
رب گوجه
آنلاین ناتس
لوتوس کود
آی روغن
گزدار

خرید رپورتاژ آگهی

شرکت زیمنس در تهران