کد خبر : 88879
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 - 21:31

تراژدی تکراری کمبود مرغ، این‌بار در اسدآباد

تراژدی تکراری کمبود مرغ، این‌بار در اسدآباد

ایسنا/همدان سریال دنباله‌دار کمبود مرغ دوباره از بحث‌های داغ بین مردم در روزهای اخیر شده ،با نگاهی گذرا به مغازه‌های عرضه و توزیع مرغ در سطح شهرستان و تعطیلی تمامی واحدها کاملا گواه این امر است. برخلاف برخی دفعات قبل که گرانی مرغ قدرت خرید را از مردم گرفته بود، این‌بار اصلا ًمرغی در خرده فروشی‌ها

تراژدی تکراری کمبود مرغ، این‌بار در اسدآباد

ایسنا/همدان سریال دنباله‌دار کمبود مرغ دوباره از بحث‌های داغ بین مردم در روزهای اخیر شده ،با نگاهی گذرا به مغازه‌های عرضه و توزیع مرغ در سطح شهرستان و تعطیلی تمامی واحدها کاملا گواه این امر است. برخلاف برخی دفعات قبل که گرانی مرغ قدرت خرید را از مردم گرفته بود، این‌بار اصلا ًمرغی در خرده فروشی‌ها نیست که قابل خرید باشد.

 یکی از عمده‌فروشان مرغ شهرستان اسدآباد به خبرنگارایسنا، گفت: به‌دلیل کمبود مرغ و کاهش سهمیه ابتدای صبح مرغ اختصاصی به هر یک از واحدها در ساعات اولیه به‌فروش رسیده و به ناچار با اتمام فروش مغازه‌ها از همان ابتدای صبح واحد خود را تعطیل کرده و روانه خانه می‌شوند.

فرهادی یکی از شهروندان اسدآبادی نیز با بیان اینکه به مغازه‌های مختلف برای خرید مرغ مراجعه کرده‌ام اما یا تعطیل هستند یا هیچکدام مرغی برای فروش نداشتند، به کمیاب شدن مرغ اشاره کرد و افزود: ویترین بیشتر مرغ‌فروشی‌ها خالی است و اکنون توان خرید یک مرغ در هفته را هم نداریم.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت اسدآباد با اشاره به کمبود فعلی مرغ در شهرستان اسدآباد گفت: روزانه هفت تا هشت تُن مرغ گرم وارد شهرستان می‌شد که این میزان در روزهای اخیر به ۸۰۰ تن تقلیل یافته است.

حیدری نرخ مرغ گرم در سطح بازار را ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان برشمرد و افزود: در برخی از خرده‌فروشی‌ها مرغ به‌صورت دو نرخی عرضه می‌شود که در صورت تماس شهروندان با سامانه ۱۲۴ و یا مراجعه  و تماس با اداره صمت با موارد مذکور برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود کمبود مرغ به تبع سراسر کشور، تا یک‌ماه آینده ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان اسدآباد دارای شش عمده‌فروشی و ۱۵ خرده فروشی عرضه مرغ بوده که بازرسی‌های لازم از سطح این واحدها به‌صورت مشترک و از طریق واحد بازرسی اداره صمت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: برای تنظیم بازار وضعیت موجود اداره صمت شهرستان اقدام به درخواست ۱۰ تُن مرغ منجمد کرده که با ورود این میزان مرغ منجمد، توزیع آن در واحدهای عرضه مرغ انجام خواهد شد.

حیدری یادآور شد: در حال حاضر برنج تنظیم بازار نیز به‌صورت روستا به روستا در حال توزیع بوده و کمبودی در این رابطه وجود ندارد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان هم اظهار کرد: در حال حاضر کمبود مرغ علاوه بر اینکه موجب نگرانی مردم در سطح شهرستان شده واحدهای عرضه مرغ عمده و خرده فروش نیز از این موضوع دچار نگرانی شده‌اند چرا که برخی از این واحدها ماهیانه دارای هزینه بالای اجاره‌بها و کارگر بوده و با کمبود مرغ و پایین آمدن سهمیه هر یک از مرغ فروشی‌ها دچار تضرر شده‌اند.

موسی‌رضا غفاریان با بیان اینکه سهمیه مرغ فعلی اختصاص داده شده به واحدهای مرغ فروشی ظرف دو ساعت توسط مشتریان خریداری شده و واحدهای عرضه مرغ از همان دو ساعت ابتدایی فروش مرغ خود اقدام به تعطیلی مغازه خود می‌کنند، یادآورشد: علت تعطیلی کامل مرغ فروشی‌ها طی چند روز گذشته در بعدازظهرها و بخشی از ساعات صبح به‌دلیل کمبود و کاهش اختصاص سهمیه مرغ  به شهرستان است.

وی افزود: به صورت روزانه اتاق اصناف از مرغ فروشی‌های سطح شهرستان در کنار گشت‌های مشترک دارای بازدید بوده و خوشبختانه تاکنون موردی از تخلف در این رابطه هیچ گزارشی نداشته‌ایم.

غفاریان با اشاره به گلایه‌مندی مرغ فروشان از کاهش سهمیه مرغ شهرستان به دلیل کمبود مرغ، تصریح کرد: کمبود مرغ موجب تضرر بالای عرضه‌کنندگان مرغ در سطح شهرستان شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآبادهم میزان تولید سالیانه مرغ در این شهرستان را ۴۷۰۰ تن برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر شهرستان اسدآباد دارای ۲۹ واحد مرغداری بوده که از این تعداد مرغداری ۱۹ واحد در مجموع با ظرفیت ۴۹۹هزار و ۵۰۰ قطعه جوجه‌ریزی فعال است.

محمدکرم مرادی همچنین با اشاره به وجود یک واحد مرغ تخم‌گذار در سطح شهرستان، گفت: این واحد تخم‌گذار با ظرفیت ۱۰ هزار قطعه غیر فعال بوده، ضمن اینکه چهار واحد مرغ مادر گوشتی نیز با ظرفیت۱۰۳ هزار و ۵۰۰ قطعه در شهرستان وجود دارد که فعلا یک واحد از این تعداد واحدها با ظرفیت ۲۲ هزار قطعه فعالیت دارد .

مدیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در پی مشکلات موجود در زمینه تأمین نهاده، کمبود جوجه و گرانی آن شاهد کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها بودیم، ادامه داد: این وضعیت موجب شد اکنون شاهد کمبود مرغ و گرانی آن در بازار باشیم که با بهبود وضعیت جوجه‌ریزی شاهد مرتفع شدن مشکل کمبود مرغ خواهیم بود.

وی در ادامه تصریح کرد: اسدآباد به‌عنوان یکی از قطب‌های دامپروری و کشاورزی استان بوده که تکمیل چرخه صنعت تولید در این امر نقش مؤثری در ارزش افزوده بهره‌برداران، اقتصاد و اشتغال منطقه خواهد داشت.

مرادی با بیان اینکه در حال حاضر این شهرستان سالیانه دارای ۴۷۰۰ تن تولید مرغ بوده و وجود کشتارگاه صنعتی برای مرغداری‌های در حال فعالیت این شهرستان در این مسیر احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح کشتارگاه صنعتی طیور اسدآباد به عنوان تنها کشتارگاه صنعتی طیور شهرستان از جمله طرح‌هایی بوده که در سال ۸۷ مجوز احداث آن توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی اخذ و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی به علت بدهی به بانک متوقف و تعطیل می‌شود و اکنون بر آن هستیم تا این طرح ۱۳ ساله راکد را با پیگیری‌های لازم وارد چرخه تولید و فعالیت کرده و به دغدغه مرغداران اسدآبادی در رابطه با نبود کشتارگاه صنعتی طیور در شهرستان برای همیشه خاتمه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه با راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی طیور شهرستان ضمن تولید ۴۰۰۰ قطعه مرغ کشتار و بسته‌بندی شده صنعتی برای ۱۰۰ نفر از جوانان شهرستان اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد، افزود: وجود کشتارگاه صنعتی طیور با برند شهرستان در این راستا از نقش مؤثری در ارزش‌افزوده برای مرغداران اسدآبادی و اقتصاد شهرستان برخوردار خواهد بود.

به گزارش ایسنا ،باید فکری اساسی توسط مسئولین امر برای مرتفع شدن مشکلات کمبود مرغ در سطح کشور شود در غیر این‌صورت علاوه بر نگرانی شهروندان باید شاهد بیکاری و تعطیلی دائم بسیاری از واحدهای عرضه مرغ عمده و خرده فروش به دلیل تضرر بوده و  با آغاز پیک پنجم کرونا باید با شروع دوباره صفوف مرغ منتظر افزایش بیش از پیش کرونا شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کادو شب یلدا

آموزش چسباندن زيرنويس

همه چیز درباره رپرتاژ

تور کربلا

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح